2013-07-03

The Assassin's Curse




























Titel: The Assassin's Curse
Författare: Cassandra Rose Clarke
Serie: The Assassin's Curse, #1
Antal sidor: 295
Förlag: Strange Chemistry
Utgivningsår: 2012

Ananna of the Tanarau abandons ship when her parents try to marry her off to an allying pirate clan: she wants to captain her own boat, not serve as second-in-command to her handsome yet clueless fiance. But her escape has dire consequences when she learns the scorned clan has sent an assassin after her.

And when the assassin, Naji, finally catches up with her, things get even worse. Ananna inadvertently triggers a nasty curse — with a life-altering result. Now Ananna and Naji are forced to become uneasy allies as they work together to break the curse and return their lives back to normal. Or at least as normal as the lives of a pirate and an assassin can be.


Det var först när uppföljaren till The Assassin's Curse släpptes för någon vecka sedan som jag fick upp ögonen för serien. Baksidestexten utlovade magi, pirater och lönnmördare vilket jag tyckte lät som en riktigt bra kombination. Och det var det också! Snabbt slukade jag boken och grämde mig sedan lite över att jag inte hade uppföljaren tillgänglig så att jag kunde fortsätta att läsa.

Boken är spännande rakt igenom och jag upplevde aldrig att där var några sega partier. Jag tycker väldigt mycket om de skiftande miljöerna och hur levande de är beskrivna. Det känns faktiskt som att man är där - seglar omkring på stormiga hav, släpar sig fram genom en gassande öken och köper mystiska magiföremål på nattmarknaderna i Lisirra.

Jag tyckte om huvudpersonen, Ananna, redan från första sidan. Hon vet vad hon vill och låter inte någon trampa ner henne. Ibland kan hon vara lite naiv och smågnällig, men hur realistiskt är det egentligen med bara positiva egenskaper?

Naji, lönnmördaren som skickats ut för att döda Ananna, då hon vägrar gifta sig med en piratkillen hon blivit bortlovad till, är nog min favoritkaraktär. Han har de där mystiska dragen som jag alltid faller för och en väldigt intressant bakgrund. En annan karaktär som jag tycker mycket om, men som inte fick vara med så länge, är Marjani som är navigator på ett piratskepp. Hoppas att hon dyker upp igen i uppföljaren.

Magi har en central roll i historien och jag tycker att det är intressant att det finns olika typer av magi. Till exempel så använder sig Naji av den mörka blodsmagin, men det finns även jordsmagi och vattenmagi. Det finns också någon typ av magivärld, The Mist, bortom den riktiga världen, som låter riktigt spännande men tyvärr fick man inte fick reda på så mycket om den i den här boken.

Sammanfattat kan jag säga att The Assassin's Curse är en riktig bladvändare som passar om man tycker om spänning och magi. Den dessutom en frisk fläkt bland alla dystopier och paranromal romance. 

Favoritcitat

“You don't realize how much you miss something till it comes back to you, and then you wonder how you went so long without it.”

“She moved like water, graceful and soft and lovely. Every part of me wanted to stick out my foot and trip her, just to see her stumble.”




// Frida






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar