2013-07-30

Stjäla the Show



Titel: Stjäla the Show
Författare: Emmy Abrahmson
Serie: Andra delen i en trilogi. Recension på första boken hittar ni här.
Antal sidor: 313
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2013


Beskrivningen innehåller SPOILERS för er som inte läst Only väg is upp! 

Filippa Karlssons drömmar har gått i uppfyllelse! Hon har flyttat till London, börjat ett nytt liv och kommit in på världens bästa scenskola. Men det blir allt annat än glamoröst. Filippa lär sig snabbt att livet på scenskolan består av killar som ständigt fiser, tungsinta ryska lärare som vill att eleverna ska slicka väggarna och en hänsynslös rivalitet.

Ni som läste min recension på Only väg is upp vet att jag tyckte mycket om den och att jag såg riktigt mycket fram emot fortsättningen. Tyvärr blev jag en liten aning besviken. Stjäla the Show är fortfarande bra, men den lyckas inte fånga min uppmärksamhet lika mycket som Only väg is upp gjorde. Jag upplevde aldrig den där ah-jag-måste-veta-vad-som-händer känslan och takten var alldeles för snabb och hackig för min del. Första boken hade ett lagom tidsspann, på några månader, medan Stjäla the Show sträcker sig över hela tre år! På sätt och vis förstår jag varför författaren valt att göra så, men jag hade sett så mycket fram emot teaterdelarna i den här boken och blev besviken när de rusade iväg så fort. 

Nu till det som jag faktiskt tycker om med boken. Det härligt lättsamma språket och den humoristiska tonen från Only väg is upp är kvar och Stjäla the Show bjuder på minst lika många skrattanfall och ont i magen upplevelser som första boken - det gillas! Abrahamson är mycket duktig på att skapa roliga situationer och samtidigt få dem att verka trovärdiga. 

Karaktärerna är något annat som jag gillar med boken. De är så härligt vanliga och man kan känna igen sig i många av dem - just igenkänningsfaktorn är hög i boken och det är alltid trevligt. I Stjäla the Show förstärks banden med de gamla karaktärerna samtidigt som man får en lagom dos av nya, färgstarka karaktärer. 

Även om Stjäla the Show inte riktigt gav mig den läsupplevelse jag önskat tycker jag om den och jag är nyfiken på hur det hela ska sluta. Sista delen i serien kommer att heta Make it stort och släpps våren 2014. 


// Frida





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar