2013-12-05

3 x Shaun Tan

The Rabbits
Titel: The Rabbits
Författare: John Marsden & Shaun Tan
Antal sidor: 48
Förlag: Lothian Children's Books
Utgivningsår:  2010

The rabbits came many grandparents ago.
They built houses, made roads, had children. 
They cut down trees. 
A whole continent of rabbits... 






AnnaBookshelf rekommenderade det här albumet i en av sina videor och det är jag väldigt glad för. Jag hade antagligen aldrig läst det annars och det hade varit väldigt synd eftersom det är ett väldigt fint och tankeväckande album. Helt klart Shaun Tans bästa verk! Illustrationerna är otroligt vackra, som vanligt, och jag förvånas än en gång över hur mycket känslor de kan förmedla. Det finns en del text i albumet också och jag tycker att den kompletterar bilderna bra. Det är kort och koncist och aldrig mer än vad som behövs för att få fram budskapet på bästa sätt. Budskapet är aldrig övertydligt, men samtidigt inte så undangömt att man måste anstränga sig för att hitta det. Det finns också flera dimensioner i budskapet och man kan tolka in många fler saker än bara människans förstörelse av vår jord. Jag kopplade till exempel mycket till imperialismen. 

Sammanfattat är The Rabbits ett väldigt vackert och tankeväckande album. Om du är nyfiken på Tans verk kan jag verkligen rekommendera det här albumet. 

The Red TreeTitel: The Red Tree
Författare: Shaun Tan
Antal sidor: 32
Förlag: Lothian Children's Books
Utgivningsår: 2010

Sometimes the day begins with nothing to look forward to... 

Återigen ett väldigt vackert album med tankeväckande illustrationer. The Red Tree är ett väldigt kort album, men Tan lyckas på ett väldigt fint sätt förmedla känslan av att inte riktigt veta vem man är eller vart man ska ta vägen. Känslan av att vara fast i ett ingenting. Jag tror faktiskt att alla kan känna igen sig i den lilla flickans upplevelser, på ett eller annat sätt. Det är sorgligt, men samtidigt hoppfullt. Rekommenderas! 

Lost Thing
Titel: The Lost Thing
Författare: Shaun Tan
Antal sidor: 32
Förlag: Lothian Children's Books
Utgivningsår: 2010

A boy discovers a bizarre-looking creature while out collecting bottle-tops at a beach. Having guessed that it is lost, he tries to find out who owns it or where it belongs, but the problem is met with indifference by everyone else, who barely notices its presence. Each is unhelpful in their own way; strangers, friends, parents are all unwilling to entertain this uninvited interruption to day-to-day life. In spite of his better judgement, the boy feels sorry for this hapless creature, and attempts to find out where it belongs.



Precis som de två ovannämnda är The Lost Thing en ganska sorglig och mörk historia, om än med lite hopp på slutet. Jag kan inte riktigt förklara varför men jag blev väldigt tagen av historien om den röda vilsna saken. Det gjorde så ont att se hur de flesta inte ens märkte att den fanns och hur hemska de var mot den när de faktiskt upptäckte den. Det finns inget tydligt budskap i den här boken och jag tror faktiskt att Tan vill att man ska tolka mycket själv och dra egna slutsatser. Det är inte alla som gillar när man måste anstränga sig så mycket själv, men om man gör det kan jag verkligen rekommendera The Lost Thing. Annars är den alltid värd att titta i bara för bildernas skull också. 

4 kommentarer:

  1. Åhh, vad glad jag blir över att du gillade The Rabbits! :D

    SvaraRadera
  2. Måste läsa the rabbits... ska beställas snarast!

    SvaraRadera