2013-12-31

End of the Year Book Survey 2013


Den här enkäten kommer ursprungligen från bloggen
Perpetual Page Turner och det enda jag har gjort är att översätta den från engelska till svenska. 



Den bästa bok du läste 2013 (Om det är lite av en omöjlighet att bara nämna en kan du fuska lite och dela upp i olika genrer) 



Contemporary: Sagoberättaren av Antonia Michealis

Dystopi: Insurgent av Veronica Roth

Fantasy: Finnikin of the Rock av Melina Marchetta

Historical Fiction: Code Name Verity av Elizabeth Wein
Paranormal: The Assassin's Curse - Cassandra Rose Clarke


En bok som du trodde att du skulle älska, men som inte alls levde upp till förväntningarna 

Legend (Legend, #1)

Alla verkar älska den här boken/serien, men tyvärr föll den mig inte alls i smaken. Karaktärerna var irriterande och handlingen alldeles för förutsägbar. 

Den största (positiva) överraskningen 2013

Sagoberättaren

Jag började läsa den här boken helt utan förväntningar och utan att veta riktigt vad den handlade om och den visade sig vara alldeles fantastiskt underbar. 

En bok som du läste under 2013 som du har rekommenderat andra att läsa mest i år

Finnikin of the Rock (Lumatere Chronicles, #1) Seraphina (Seraphina, #1) Sagoberättaren

Fuskar lite här, för jag har nog tjatat om de här tre böckerna nästan lika mycket. Passar på att tjata lite till - har ni inte läst dem än tycker jag verkligen att ni ska ta itu med det 2014! 

Den bästa bokserie du upptäckte 2013

  Finnikin of the Rock (Lumatere Chronicles, #1) 

Jag blev helt tagen av den här fantastiskt vackra och gripande historien. Hade i och för sig inte förväntat mig något annat eftersom det är Marchetta som skrivit den. 

Ny favoritförfattare som du upptäckte 2013

Gjorde ett helt inlägg med nya favoritförfattare, vilket ni kan hitta här, men om jag bara får välja en säger jag nog Rachel Hartman.

Bästa bok som tillhör en genre du vanligtvis inte läser
Har inte jättemycket att välja på här direkt. Den enda bok som jag läst det här året som inte tillhör YA-genren är Agatha Christies "Och så var de bara en". 

Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2013

Nyckeln (Engelsfors, #3)

Trots sina över 800 sidor flög jag igenom den här. Omöjlig att lägga ifrån sig! 

En bok som du läste i år och som du troligtvis kommer att läsa om nästa år

Code Name Verity

Tror att jag kommer uppskatta den här boken ännu mer efter en omläsning. Jag tror nämligen att det är en sådan bok som kräver några omläsningar innan man förstår riktigt hur fantastisk den är. 

Favoritomslag på en bok du läste 2013

Shattered Souls (Souls, #1)

Den mest minnesvärda karaktären 2013

Queenie från Code Name Verity. Hon kan nog vara den starkaste, smartaste och modigaste karaktär jag någonsin läst om.  

Den vackrast skrivna boken 2013

Kan inte riktigt bestämma mig för bara en så säger både Finnikin of the Rock och Seraphina. Båda är fantastiskt vackert skrivna. 

Den bok som hade störst betydelse för dig 2013

Sagoberättaren Finnikin of the Rock (Lumatere Chronicles, #1) Code Name Verity 

Svårt det där med störst betydelse. Många böcker berörde mig det här året, men på många olika sätt. 

Bok som du inte kan förstå att du väntade till 2013 att läsa

Insurgent (Divergent, #2)

Jag var så rädd för att jag skulle bli otroligt besviken på Insurgent eftersom jag älskade Divergent så mycket, men jag hade inte behövt vara nervös. Insurgent var kanske inte lika bra som Divergent, men nästintill. 

Favoritcitat från en bok du läste 2013

“Be prepared for the worst, my love, for it lives next door to the best.”
Finnikin fo the Rock



Kortaste respektive längsta bok du läste 2013

Nyckeln av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg var den längsta (813 sidor) och Harry Potter: The Prequel var den kortaste. Tror dock att Game of Thrones var den längsta egentligen, om man tänker på hur otroligt liten texten var och hur tunna sidorna var. 

En bok som hade en scen som fick dig att verkligen vilja prata med någon om boken/scenen. 

Berövad Sagoberättaren

Sagoberättaren av Antonia Michaelis och Berövad av Liz Coley var två böcker som verkligen fick mig att vilja ha någon att diskutera med. 

Favoritrelation i en bok du läste 2013 (kärleksförhållande, vänskap osv.) 

Finnikin & Evanjalin från Finnikin of the Rock. Gillade verkligen hur deras relation utvecklades genom boken. Det kändes väldigt äkta. 


Favoritbok du läste 2013 av en författare som du redan läst något av tidigare. 

Nyckeln (Engelsfors, #3) Insurgent (Divergent, #2) 

Tyckte väldigt mycket om dessa två! 

Den bästa bok du läste 2013 som du läste enbart på grund av rekommendationer från andra

The Assassin's Curse (The Assassin's Curse, #1)

Läste en väldigt hyllande recension av den här boken på någon engelsk blogg (kommer tyvärr inte ihåg vilken) och hade det inte varit för den hade jag antagligen aldrig plockat upp den. Vilket hade varit väldigt tråkigt eftersom jag tyckte mycket om den. En frisk fläkt i YA-världen. 

Genre som du läste mest från 2013
YA är egentligen ingen ren genre, men läste i princip bara YA. Ska jag gå ner i mindre delar tror jag nog att det var fantasy som jag läste mest, men även en hel del contemporary. Mer än vanligt faktiskt. 

Din nya fiktiva crush från en bok du läste 2013

Ingen! Tittade igenom alla böcker som jag läst i år och kom inte på en enda som jag skulle räkna till fiktiv crush. Tror aldrig det har hänt tidigare. ^^ 

Bästa debutboken du läste 2013

Den nya människan

Det fanns inte direkt några utmanare eftersom jag inte läste några andra debutböcker, men den är verkligen värd sin plats. Tyckte väldigt mycket om den!

Den mest levande världsuppbyggnaden i en bok du läste 2013

Seraphina (Seraphina, #1)

Ingen tvekan här! Världsuppbyggnaden i den här boken var magisk. Längtar efter att få dyka in i den igen! 

Den roligaste bok du läste 2013

Rubinröd: tidlös kärlek (Ädelstenstrilogin, #1)

Inget svårt val här heller! Skrattade så att jag knappt fick luft och fnissade som en tok alldeles för många gånger. Precis min typ av humor. 

Bok som fick dig att gråta

Sagoberättaren Code Name Verity Insurgent (Divergent, #2) Finnikin of the Rock (Lumatere Chronicles, #1)

Kan omöjligt bara välja en. Jag är en väldig känslig person och gråter till var och varannan bok. Mest för att det är sorgligt, men det händer ganska ofta att jag gråter en skvätt när allt är sådär perfekt och fint också. 

Bok som du läste det här året som förtjänar mer uppmärksamhet

Finnikin of the Rock (Lumatere Chronicles, #1) 
Seraphina (Seraphina, #1) 
Sagoberättaren


Kan inte prata nog om de här böckerna. De är SÅÅÅÅ bra! Läs, läs, läs!!

//Frida

6 kommentarer:

  1. Bra lista =) ska ta och försöka beställa Sagoberättaren när jag är i Sverige på besök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra. Superbra, men hjärtkrossande bok! :)

      Radera
  2. Rolig lista! Du har verkligen fått mig att vilja läsa The Assassin's Curse! Och älskar att Finnikin är med på så många av punkterna! Det ska bli jätte roligt att se vad du tycker om Froi och Quintana! Så kan vi diskutera böckerna sen också! För det hände så många fantastiska saker som jag bara måste få prata ut om, haha :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara jag inte gett dig för höga förväntningar, för sååå bra är den inte. Men härlig läsning bland all vanlig YA, även om den också innehåller en del typiska element. Föll mest för världen och att det var en kombo av pirater och lönnmördare ^^
      Det tycker jag att den var värd. Så magiskt bra. Måste läsa de andra två snart! Ja, det måste vi! :D

      Radera
  3. Jag brukar också gråta när det är sådär perfekt och fint. ;) I övrigt har jag blivit jättesugen att läsa Seraphina efter allt bra du sagt om den, ska försöka göra det nästa år. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen att du ska göra. Den kan vara lite långsam i början, men språket är magiskt vacker och jag älskar världen Hartman byggt upp. Hoppas att du kommer att tycka om den! :)

      Radera