2013-12-03

Nyckeln


Titel: Nyckeln
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Serie: Engelsfors, #3
Antal sidor: 812
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2013

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus | Bokii

Nyckeln - den avslutande delen i Engelsforstrilogin! När vi återvänder till Sara Bergmark Elfgrens och Mats Strandbergs Engelsfors har det gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras.

Hjälp. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna skriva den här recensionen. Cirkeln var bra och Eld var väldigt bra, men Nyckeln var helt fantastisk. Ett perfekt, men hjärtskärande, avslut på en otroligt bra serie. Redan från första sida känner man av att slutet närmar sig. Allt är så mycket mörkare och råare. Tempot är högre än någonsin och trots bokens över åttahundra sidor känns det som att slutet närmar sig alldeles för fort. Relationer vänds ut och in och fram och tillbaka och man har ingen aning om vem det egentligen går att lita på längre. Precis som det ska vara, alltså.

Jag älskar att befinna mig i Engelsfors igen. Det känns på något konstigt vis som hemma. Precis som Hogwarts känns som hemma när man läser Harry Potter. Att återse alla karaktärerna igen var som att träffa gamla vänner. Jag förstod inte hur mycket jag saknat dem och hur nära jag faktiskt kommit de utvalda under de här tre böckerna förrän jag öppnade Nyckelns pärmar för att läsa. Samtidigt som det är otroligt roligt att återse dem, är det smärtsamt att veta att det här faktiskt är sista boken. Att det aldrig kommer att skrivas någonting om dem igen.

Karaktärerna, speciellt då de utvalda, har utvecklats något otroligt under böckernas gång och det är något som jag uppskattar väldigt mycket. I första boken kändes de väldigt stereotypa och jag tyckte inte att man fick lära känna dem särskilt mycket. I Eld blev det mycket bättre och karaktärerna kändes mycket mer levande och i Nyckeln känns det faktiskt som att man är ett med karaktärerna. Deras känslor är mina känslor och det gör det hela ännu jobbigare att allt är på väg att ta slut. Allt de tvingas genomgå krossar mitt hjärta i miljontals små bitar och får mig att gråta så mycket att jag inte kan läsa vidare för alla tårar. Flera gånger vill jag hoppa in i boken och hjälpa till att ställa allting till rätta. Få dem att hitta tillbaka till sig själva när de är på väg åt fel håll. Det är så frustrerande att sitta i sin soffa och inte kunna hjälpa till.

Precis som i de tidigare böckerna är det en perfekt blandning mellan vardag och magi, även om magin av förklarliga skäl får lite övertag i just den här avslutande boken. Jag tror att just blandningen är en stor faktor till att serien blivit omtyckt av så många. Det kan lätt bli för mycket av det ena eller det andra, men här balanseras det upp på ett väldigt bra sätt. Båda delarna lyckas dessutom vara lika spännande och jag längtar lika mycket efter att få reda på hur det ska gå med apokalypsen som hur relationerna mellan karaktärerna ska utvecklas. Tummen upp för det!

Spänningen är verkligen på topp genom hela boken och jag har nog aldrig tagit mig igenom så många sidor på så kort tid. Det var verkligen omöjligt att lägga ifrån sig boken. Det som också fångade mig var det höga antalet otroligt starka scener, som dessutom kom direkt efter varandra. Det fanns nästan aldrig tid att hämta andan och det hade kunnat vara jobbigt om det inte var för att scenerna var så bra skrivna. Jag älskar när böcker tar en med på en känslomässig berg- och dalbana och det gör verkligen Nyckeln. Med betoning på verkligen. 

Det finns så mycket mer som jag vill säga, men för att undvika spoilers avslutar jag helt enkelt med att säga att Nyckeln är en otroligt bra avslutning på en fantastisk serie. Frågor blir besvarade, alla lösa trådar vävs ihop så snyggt och man förstår verkligen hur briljant de tre böckerna hänger ihop. Har du inte läst serien än är det definitivt på tiden att du gör det. Serien är nämligen en av de bästa, kanske till och med den bästa, svenska serie som finns ute just nu.





//Frida




2 kommentarer:

  1. miluji Kruh a Oheň a nemohu se dočkat třetího dílu :) u nás v České republice ho ještě nevydali takže ti hrozně závidím :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. So happy you liked "The Circle" and "Fire"! :D I didn't know it had been translated to Czech, but it's so much fun that it has! hope the last book comes out in Czech soon so you can find out how it all ends. :D

      Radera