2012-07-10

Amy & Roger's Epic Detour

Titel: Amy & Roger's Epic Detour
Författare: Morgan Matson
Serie: -
Betyg: 5/5

Amy Curry thinks her life sucks. Her mom decides to move from California to Connecticut to start anew--just in time for Amy's senior year. Her dad recently died in a car accident. So Amy embarks on a road trip to escape from it all, driving cross-country from the home she's always known toward her new life. Joining Amy on the road trip is Roger, the son of Amy's mother's old friend. Amy hasn't seen him in years, and she is less than thrilled to be driving across the country with a guy she barely knows. So she's surprised to find that she is developing a crush on him. At the same time, she's coming to terms with her father's death and how to put her own life back together after the accident. Told in traditional narrative as well as scraps from the road--diner napkins, motel receipts, postcards--this is the story of one girl's journey to find herself.


Åh, jag tror att jag blev lite förälskad i den här boken faktiskt. Så otroligt söt! Hade hört att den skulle vara bra, men hade egentligen inga förväntningar, så jag blev verkligen positivt överraskad när jag väl började läsa. Det tog inte alls lång tid innan jag var totalt fast och det här är en av de böcker jag har haft riktigt svårt för att lägga ifrån mig. Slutade med att jag sträckläste större delen av boken, för jag var helt enkelt tvungen att veta vad som skulle hända härnäst.

Jag gillade faktiskt allt med den här boken. Amy och Roger var två riktigt härliga karaktärer och jag älskar hur de båda utvecklas genom boken och att man successivt får lära känna dem på djupet. Önskar nästan att jag kunde lära känna dem på riktigt. Alla platser de besökte under sin roadtrip i USA verkade ju också vara helt underbara och gissa vem som är galet sugen på att sticka ut och resa nu... 

Jag blev dessutom helt såld på de fina bilderna och alla kvitton som fanns med i boken, som visade precis var de hade varit och vad de hade köpt under resan, tillsammans med deras spellistor (som jag för övrigt var tvungen att lyssna igenom - en del låtar var faktiskt riktigt bra). Allt gjorde boken betydligt mer trovärdig och det häftiga är att författaren gjort den här resan själv.
















Det här var alltså en mycket mysig bok som jag mer än gärna läser om, troligtvis ganska snart till och med. Tycker alla borde läsa den, faktiskt. Perfekt sommarläsning, vill jag lova! Och är man inte sugen på att resa innan man läser boken, är man det i alla fall garanterat efteråt. 

För att läsa Fridas fina recension på boken är det bara att klicka här :)

//Agnes

3 kommentarer:

  1. Kul att läsa din recension då just den här boken fick följa med mig hem från biblioteket igår :) Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den!

    SvaraRadera
  2. Verkar väldigt mysig, har lagt den i min Amazon-beställnings korg så finns en chans att den åker med när jag gör min nästa sommarbeställning =)

    SvaraRadera
  3. Har den ståendes i hyllan och hade tänkt läsa den nån gång nu i sommar! :)

    SvaraRadera