2012-07-04

Entangled

Entangled (Spellbound #1)Titel: Entangled
Författare: Nikki Jefford
Serie: Spellbound, #1
Betyg: 3/5

A Resurrection Spell Gone Wrong

Two months after dying, Graylee Perez wakes up in her twin sister Charlene’s body. As a witch, can anyone blame her mother for attempting to bring her daughter back to life? Now Gray is stuck sharing her sister’s body in twenty-four-hour shifts.

Raj McKenna is rumored to meddle in the black arts, not to mention he’s after Gray’s invisibility spell, and worse—her heart. But Raj might be the only one powerful enough to save Gray from fading away forever.

The race is on for Gray to find a way back inside her own body before Charlene purges her from existence.



Det var det otroligt fina omslaget som fick mig att bli intresserad av boken och när även sammanfattningen lät intressant var det inte ett svårt val att ladda ner den till min telefon när den dök upp helt gratis (galet!) på amazon. Tyvärr tyckte jag inte om den så mycket som jag hade trott, men den var helt okej och den blev bättre och bättre ju längre in i boken man kom. 

Ungefär första halvan av boken var ganska seg och det var svårt att komma in i boken, men när vändningen (som man tack vare sammanfattningen redan visste skulle komma) kom blev det genast mycket roligare och mer spännande. Att Graylee tvingas dela tvillingsysterns kropp leder naturligtvis till en hel del väldigt pinsamma och knasiga situationer som ofta är väldigt roliga, men under den humoristiska ytan finns också ett djup, något som jag gillar. Handlingen är lite långsam till och från, men det blir som sagt bättre och bättre. I slutet "vände" jag blad som en galning bara för att få reda på hur allt skulle sluta. Riktigt spännande. 

Karaktärerna var enligt mig bokens största svaghet. Jag fastnade aldrig för dem, även om det blev bättre ju längre in i boken jag kom. De kändes ganska avlägsna, och lite, jag vet inte riktigt hur man ska beskriva det.. som skal utan innehåll? Lite tråkigt för jag tror att jag hade tyckt mycket mer om boken om karaktärerna varit bättre, för själva konceptet är spännande och lite annorlunda. 

Sammanfattat var Entangled en helt okej bok med både spänning, mystik och humor, men den sega starten och de platta karaktärerna drog ner betyget. Uppföljaren Duplicity gavs ut i maj i år, men jag vet inte om jag vill fortsätta läsa serien eller inte. Tyckte nog att Entangled avslutades ganska bra, men om jag hittar Duplicity gratis, eller väldigt billigt, på amazon kan jag nog tänka mig att läsa den ändå. 

// Frida

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att den inte var bättre. Men det är svårt att gilla en bok om man inte kommer karaktärerna närmare. Det är ju då man börja lida och glädjas tillsammans med dem.

    SvaraRadera
  2. Verkligen fängslande framsida! Synd att den inte uppfyllde dina förhoppningar ''/

    SvaraRadera