2012-07-14

Minirecension: Free Four av Veronica Roth

Spoilervarning! Texten kan innehålla spoilers för er som inte har läst Divergent av Veronica Roth.


Free Four: Tobias Tells the Story (Divergent, #1.1)Efter att jag läst ut Divergent för andra gången (den var precis lika fantastisk, om inte ännu mer!)  bestämde jag mig för att också läsa det lilla utdrag som Veronica Roth skrivit ur Fours PoV och jag blev inte det minsta besviken. Det var så galet bra! Jag är helt kär i det där lilla stycket och skulle önska att Roth skrev hela Divergent ur hans PoV för man vill bara ha mer. Hade varit riktigt awesome! :D Annars får jag läsa om den här istället, men det är ganska fantastiskt det med. 

Det är väldigt vanligt att författare väljer en typisk kärleksscen när de ska skriva en scen ur killens PoV och jag bara älskar att Roth går emot den trenden och tar en helt vanlig scen som fokuserar mer på själva karaktären än dennes relation till huvudkaraktären. Det blir tusen gånger bättre då, och kärleksvibbarna finns ju där ändå, även om de inte är i fokus. 

Självklart får man en lite bättre bild av Four när man får läsa ur hans PoV, men jag tyckte faktiskt att det fungerade väldigt bra i Divergent också, även om det var Tris som man följde. Något jag tyckte lite extra mycket om var att få höra hans tankar om Tris (så fint!), men också de andra "deltagarna" och Eric. Väldigt intressant, och man fick mer förståelse för varför han agerade som han gjorde. Något som jag ibland tyckte var svårt att förstå när jag läste Divergent. 

Som sagt så älskade jag det här otroligt mycket och alla ni som har läst Divergent men som inte läst Fours utdrag bara måste göra det. Jag läste det här, men tyvärr ser det inte ut som att man kan läsa hela där längre. :/ 

// Frida


2 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med, och när jag läste ur Fours PoV önskade jag nästan hellre att få läsa resterande delar ur hans perspektiv.. Inte för att Tris' delar är dåliga, men han kändes ännu mer mogen i sina tankebanor och intressant som karaktär (vilket ju kanske delvis beror på att han är en "biroll" i historien).

    SvaraRadera
  2. Sv: Den var mycket roligare än jag förväntat mig, tycker verkligen att du ska läsa den. :)

    SvaraRadera