2012-07-07

Divergent ♥


Titel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent Trilogy #1
Betyg: 5/5

In a future Chicago, 16-year-old Beatrice Prior must choose among five predetermined factions to define her identity for the rest of her life, a decision made more difficult when she discovers that she is an anomaly who does not fit into any one group, and that the society she lives in is not perfect after all.

OBS! Måste varna för spoilers, speciellt i slutet...

Eftersom det här är andra gången jag har läst boken nu (och eftersom min förra recension av boken var rätt kass^^) tänkte jag försöka få med lite mer tankar och känslor om boken den här gången. Vi får se hur det går.
För det första kanske ni ser att jag härmar Frida lite (för att läsa hennes fina recension klicka här) med att sätta ett litet hjärta vid rubriken, för allvarligt talat - den här boken är ett mästerverk. Jag Älskar den! Och jag kan nästan helt utan att tveka säga att det förmodligen är den bästa boken jag har läst. Någonsin. Så grymt galet bra är den. 

Det händer ibland att jag känner att jag skulle vilja vara med och uppleva vissa saker från olika böcker, men här är känslan så otroligt stark och jag vill vara med om precis allt - jag vill vara med på alla övningar och tester, jag vill träffa alla karaktärer och få lära känna dem och jag vill till och med vara med i slagsmålen. Jag vill vara där. Och när jag läste ut boken igår och la den ifrån mig kändes det på en gång så väldigt tomt. För under tiden som jag läste försvann liksom allt annat omkring mig och kvar fanns bara jag och den underbara värld som jag bara ville drunkna i.

I förra recensionen nämnde jag knappt något om karaktärerna förutom Tris. Kan än en gång säga att jag verkligen gillar henne eftersom hon känns så mänsklig och hennes förvandling är verkligen något som fastnat hos mig. Hon kan vara självisk, men framför allt är hon otroligt osjälvisk på samma gång och hon bryr sig verkligen om de människor hon älskar. Four är en annan karaktär som verkligen går rakt in i hjärtat på en. Samma sak med Christina och Will och Uriah, som verkligen är helsköna allihopa!
Och alla miljöer - åh, så galet underbara!

Vet inte om jag kommer våga läsa Insurgent nu, är hur rädd som helst för att den inte ska vara lika bra, men jag känner att jag inte kan hålla mig mer. Måste ge den en chans (hoppas, hoppas den är minst lika bra...)

Till sist tänkte jag faktiskt avsluta med att klämma in ett av mina absoluta favoritcitat från boken eftersom jag helt enkelt älskar det. 
(Four till Tris. Sidan 337-338)

"Fine. You're not pretty. So?" He kisses my cheek. "I like how you look. You're deadly smart. You're brave. And even though you found out about Marcus..." His voice softens. "You aren't giving me that look. Like I'm a kicked puppy or something."

//Agnes

2 kommentarer:

  1. Vågade inte riktigt läsa hela recensionen då jag inte läst Divergent än, men kan säga att nu kommer jag definitivt ta och läsa den! :)

    SvaraRadera