2012-03-28

The Body Finder

The Body Finder (The Body Finder, #1)Titel: The Body Finder
Författare: Kimberly Derting
Serie: The Body Finder, #1
Betyg: 5/5

Violet Ambrose is grappling with two major issues: Jay Heaton and her morbid secret ability. While the sixteen-year-old is confused by her new feelings for her best friend since childhood, she is more disturbed by her "power" to sense dead bodies—or at least those that have been murdered. Since she was a little girl, she has felt the echoes that the dead leave behind in the world... and the imprints that attach to their killers.

Violet has never considered her strange talent to be a gift; it mostly just led her to find the dead birds her cat had tired of playing with. But now that a serial killer has begun terrorizing her small town, and the echoes of the local girls he's claimed haunt her daily, she realizes she might be the only person who can stop him.

Despite his fierce protectiveness over her, Jay reluctantly agrees to help Violet on her quest to find the murderer—and Violet is unnerved to find herself hoping that Jay's intentions are much more than friendly. But even as she's falling intensely in love, Violet is getting closer and closer to discovering a killer... and becoming his prey herself.


Innan jag började läsa fick jag höra att boken skulle vara jättebra, vilket höjde mina förväntningar ganska mycket och som många vet är det inte alltid så bra. Det är ju så himla lätt att bli besviken då... Och ändå lyckades jag bli positivt överraskad! Helt enkelt galet bra! :D 

Av de många härliga karaktärer som fanns i boken var det speciellt en jag fastnade för och jag blev, precis som alla irriterande tjejer som hela tiden hängde efter honom och precis som Violet, helt förälskad i Jay! Samtidigt kunde jag inte låta bli att tänka att "han är för bra för att vara sann" om och om igen och jag väntade mig nästan att den där perfekta människan skulle visa sig vara raka motsatsen någon gång, men nej! han fortsatte att vara sådär härligt underbar boken ut. Förutom Jay gillade jag såklart huvudpersonen, Violet, eftersom hon var så lätt att känna igen sig i. Nu menar jag inte att jag har ett sjätte sinne och kan känna av döda kroppar eller mördare eller något i den stilen, men det förstod ni nog^^

Även om vissa delar av boken, som till exempel balen, var fyllda med klichéer - tänk er alla romantiska filmer ni sett där de ska gå på bal, så får ni kanske en liten idé om vad jag snackar om - så var det på samma gång perfekt. Jag gillade att det var sådär överromantiskt och gulligt och jag kunde inte sluta le när jag läste just dessa delar. Och förutom romantik så hade den här boken allt: mord, mystik, en massa känsloladdade tonåringar, svek, frustration, spänning, svartsjuka... Listan är lång.

En annan sak som jag gillade var att så fort man trodde att man hade löst gåtan, när man trodde att man hade luskat ut vem mördaren var, så visade det sig vara helt annorlunda och när man började ana vad som skulle hända hände något annat. Man visste helt enkelt lika lite om vad som väntade som Violet gjorde och det fick allt att bli ännu mer spännande. Framåt slutet kunde jag inte sitta still längre utan hoppade runt som en galning när allt verkade hända på samma gång. Ville ju veta på en gång hur det skulle sluta!^^

Lite synd att boken är lånad, hade gärna låtit den ligga kvar och det kommer kännas lite tråkigt att behöva lämna tillbaka den... Men känns bra att veta att den bara finns några knapptryck bort, för det här är helt klart en bok som kommer att få hoppa in i min bokhylla inom en snar framtid. Absolut värd att läsas igen någon gång! :)

Hittade en liten trailer till boken också, så här har ni den :)

// Agnes


3 kommentarer:

  1. YES! Äntligen en till som gillar The Body Finder lika mycket som jag :D

    SvaraRadera
  2. SV: När jag läste tvåan hamnade jag typ i en lässvacka så jag kom aldrig in i den riktigt. Och Violet blev väldigt gnällig. Men jag hoppas att trean kommer vara bättre :D

    Ja, alla omslagen till Hush Hush Saga är såå fina :D Jag kan knappt välja heller x)

    SvaraRadera
  3. The Body Finder är verkligen bra! :D Kul att du också tyckte om den har hört mycket blandade åsikter om den annars :)

    SvaraRadera