2012-03-10

Swirls

Swirls (Outsiders #1)
Titel: Swirls
Författare: F.A. Hershey
Serie: The Outsiders Trilogy #1
Betyg: 4/5

Sixteen-year-old Julia finds herself leaving her London life behind to move with her parents to the Amazon jungle.

A native descendant, she becomes familiarized with her own roots for the first time in her life. However, she never imagines she is about to discover much more than her own past but also just how crowded our little planet is...

Swirls var en väldigt speciell och unik bok, jag har har i alla fall inte läst något liknande tidigare, och full av oväntade twistar. Jag gillade verkligen att den utspelade sig i Amazonskogen, vilket var mycket spännande och intressant. Miljöerna är väldigt fint beskriva och de är så levande att man får upplevelsen av att man faktiskt vandrar omkring där i skogen tillsammans med karaktärerna. Bokens inledning, alltså Julias resa till Brasilien, var ganska långdragen, vilket var både bra och dåligt. Bra eftersom man kände att man fick ett bra grepp om huvudpersonen Julia och kunde leva sig in i hennes situation och för att man kände att man fick en bra grund att stå på, och dålig för att man fick känslan av att man ville att historien skulle börja på riktigt och få reda på vad boken egentligen gick ut på. Men det blev genast bättre när Julia anlände till Amazon och en massa underliga saker började hända. Jag tycker att Hershey har byggt upp Amazon-delen av boken väldigt bra och jag blev väldigt förvånad när jag förstod vad de övernaturliga inslagen i boken var. Jag tänker inte berätta något om det här eftersom jag tror att det skulle förstöra lite av läsupplevelsen (det går säkert att leta upp om ni verkligen vill veta), men jag kan i alla fall säga att det är intressant, lite annorlunda och att jag ser fram emot att få veta mer om hur allting fungerar i uppföljaren, Threads

I början tyckte jag att Julia var en ganska jobbig karaktär som mest klagade, men efterhand som hon lärde sig mer om sig själv och sina rötter tyckte jag att hon växte som person och i slutet tyckte jag faktiskt om henne. Julia kastas in i en helt ny värld när hon flyttar till Amazon och jag tycker om att man känner sig på samma "nivå" som henne, eftersom man upplever allt i samma takt som henne. Jag lyckades aldrig lista ut vad som skulle hända i förväg utan blev i princip alltid förvånad och jag hade precis lika många frågor som Julia. Det var rätt frustrerande att ha så många obesvarade frågor hängande i luften, men samtidigt gillade jag det. Det höll historien vid liv och fick en att vilja fortsätta läsa. 

En person som jag gillade från första stund var Halola, som blir Julias bästa kompis. Hon är väldigt glad och sprallig och kom med jämna mellanrum med klockrena, roliga kommentarer som fick mig att skratta rakt ut. Hon är dessutom otroligt hjälpsam och en väldigt bra vän som stöttar Julia i alla lägen. Det var helt enkelt omöjligt att inte tycka om henne. Också Yoji och Gabriel var karaktärer som jag fastnade för. 

Swirls var en bok som jag verkligen tyckte om och jag kommer definitivt att läsa uppföljaren. Är väldigt spänd på hur historien kommer att utvecklas och att få veta mer om världen och hur allting fungerar. 

// Frida

1 kommentar: