2012-03-15

Ibland bara måste man

Titel: Ibland bara måste man
Författare: David Levithan
Förlag: Pocketförlaget
Serie:
Betyg: 3,5/5

Paul har det inte lätt just nu. Hans bästa vän Joni har dumpat honom och hela gänget för den där Chuck! Och Tony, hans andra bästa vän, är inspärrad i huset av sina hysteriska föräldrar för att omvändas. Och Noah sedan. Noah med de grönaste gröna ögon vill inte se honom längre eftersom han råkade kyssa sitt ex Kyle i skolans städskrubb.
Rörigt värre! Och mitt i alltihop ska han hinna förbereda Glada änkans fest med döden-tema.


Den senaste tiden har det varit stressigt värre i min värld och det har tyvärr inte blivit så mycket läsande som jag hade önskat... Det här är hur som helst en bok jag läst utöver Cirkeln, som jag också håller på med, och jag har insett att det är ganska smidigt att ta med sig en bok till skolan och läsa så fort man får tid där, samtidigt som man läser något annat hemma. Känns faktiskt som om jag har hunnit läsa mer på det sättet :)

Den här boken då? Jag blev faktiskt positivt överraskad och kan väl samtidigt erkänna att mina förväntningar inte var så speciellt höga, av någon anledning, när jag började läsa, men den visade sig vara väldigt bra ändå. Jag gillade karaktärerna, som nästan alla var extremt färgstarka och stack ut på alla möjliga sätt, och jag gillade intrigerna mellan dem. Speciellt Paul, som boken handlade om, kändes så härligt levande och drog verkligen in en i berättelsen. Och så gillade jag Noah, som Paul förälskar sig i, även om jag tycker att han kunde varit lite mer... ja, närvarande, på något sätt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men ändå^^

Skulle kunna sammanfatta boken som riktigt trevlig läsning utöver det vanliga. Inget som liknar något annat jag läst i alla fall, vilket är bra, för det är alltid roligt att upptäcka något nytt! Det var kanske inte det bästa jag läst någon gång, men det var helt klart bra och något jag mycket väl skulle kunna få för mig att läsa igen. Kändes som en bok man kan ta fram när man är sugen på att piggas upp lite, även om det till slut blev "Rörigt värre" med alla kärleks- och vänskapsrelationer, men den hade en slags härlig fläkt i sig som fick allt att rulla på i en bra takt och var dessutom ganska så rolig. Jag gillade den, med andra ord :)

//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar