2012-03-11

Resten får du ta reda på själv

Titel: Resten får du ta reda på själv
Författare: Lauren Oliver
Serie: -
Betyg: 4,5/5

Tänk om du bara hade en dag till att leva? Vad skulle du då göra? Vem skulle du kyssa? Vad skulle du säga till dina vänner och din familj?
Samantha Kingston har allt; världens coolaste pojkvän, tre fantastiska bästa vänner, och första tjing på allt på Thomas Jefferson High - från det bästa bordet i matsalen till den smörigaste parkeringsplatsen. 
Fredagen den 12 februari skulle bli ännu en perfekt dag i hennes underbara liv. Istället visar det sig vara hennes sista.
Men så får hon en andra chans. Sju chanser, till och med, för att lösa mysteriet kring hennes död. Under tiden upptäcker hon det sanna värdet av allt hon håller på att förlora.

Sju långa kapitel. Sju chanser av samma dag. Sju gånger för Sam att inse sina misstag och göra det bästa av sin sista dag i livet. Låter lite hemskt tycker jag om man bara ser till den sammanfattningen. Och helt ärligt var boken lite hemsk egentligen. Och riktigt bra!

Jag gillade idén till den här boken riktigt mycket och det var något helt annat än vad jag tidigare har läst. Det som var mest spännande var alla detaljer, alla saker som utvecklas olika beroende på hur Sam handlade och jag hade faktiskt ingen aning om hur allt skulle bli nästa gång hon vaknade upp, vad som skulle hända och vad alla runt omkring henne skulle göra och säga om hon ändrade sina egna handlingar. Samtidigt fick man hela tiden reda på varför vissa i hennes närhet var som de var och gjorde som de gjorde.

Av de tidigare recensioner jag läst om boken verkar det som om många inte tyckte så speciellt mycket om huvudpersonen, Sam, eftersom hon börjar sin resa som en riktig bitch. Men jag gillade henne väldigt mycket och jag tyckte om hennes små förändringar och sin utveckling, när hon börjar inse att det hon gör kanske inte alltid är så bra. Tur för henne att hon har hela sju chanser på sig att ändra alla fel hon gör. Tänk om en annan också hade haft det^^ Men det känns på något sätt som om hon hela tiden förstår att hon gör fel, redan från början, men att hon inte riktigt vågar erkänna det för sig själv. Och många gånger är det väl så, ibland gör man saker utan att riktigt tänka efter, eller man vågar inte riktigt tänka efter, och sedan inser man hur fel det var. Efteråt, när det redan är för sent.

Utan att kanske avslöja för mycket tycker jag det roligaste var den gången hon vaknade upp och bestämde sig för att skita i allt och bara göra en hel massa konstiga saker istället för att bry sig. Jättekul att läsa om hur alla reagerade på allt hon gjorde den gången. Sorgligast var näst sista gången hon vaknade upp och insåg, verkligen förstod, hur mycket hon skulle förlora om hon inte skulle vakna upp igen. Och även om hon gjorde det bästa av den dagen, enligt min mening, så var det nog den jobbigaste. 

Before I FallKaraktärerna i den här boken var alldeles underbara på sina egna sätt och jag kände igen så många av dem från verkliga livet. Förutom Sam, så fastnade jag nog mest för hennes vänner (även om de ibland var riktiga idioter) men framför allt för Sams barndomsvän Kent. Språket var okej, Sam kläckte ur sig en hel del roliga kommentarer, men jag tror faktiskt det hade låtit bättre på originalspråk. Dessutom tycker jag Originaltiteln Before I Fall låter lite finare än vår svenska titel. Vad gäller framsidan tycker jag att både originalet och det svenska är fina på sina sätt. 


Oj, den här recensionen blev nog lite lång^^ Jaja, vad jag ville säga var helt enkelt att det här var en riktigt bra bok! :)

//Agnes

1 kommentar: