2012-04-14

Världen är elak av Pia Olofsson från Bookrelated! :D

Visste ni att Pia på Bookrelated har skrivit en bok som sitt projektarbete? Världen är elak heter den, väldigt bra titel för övrig, och finns att läsa HÄR. På hemsidan finns också information om själva projektet. Tycker att ni som inte redan läst den ska klicka er in på hemsidan direkt för oj vad bra den var :D

Tänkte att jag skulle göra en liten recension här också, men den kommer se lite annorlunda ut eftersom man än så länge bara kan läsa del 1 (Pia kommer lägga ut del 2 någon gång i slutet av sommaren tror jag?) och då den bara är runt nittio sidor är det svårt att sätta något betyg, men jag vill ändå berätta lite om vad jag tyckte. :) 



Titel: Världen är elak (Del 1)
Författare: Pia Olofsson

”Året är 2107
Världens länder har slutat lita på varandra -
ett tredje världskrig tar sin början.

Sverige har tagit ett extra steg i utvecklingen och landet skyddas numera av mänskliga vapen med krafter som mänskligheten tidigare aldrig varit kapabel till att skapa.
Det är när ett ännu större hot än de någonsin kunnat vänta sig tar sig in över gränserna runt landets kuster, och en brutal attack mot högkvarteret sätter deras säkerhet på prov, som drastiska åtgärder måste dras.
Adrian, en stolt ung landsbeskyddare som innerst inne plågas av skulden för hans väns död, utser sig frivillig till att ta sig in till fiendelandet och rädda de som blivit kidnappade. Med sig har han en trupp modiga vänner, och en man som Adrian misstänker har något att göra med attacken mot Sverige.”


Nu ska vi se om jag kan få någon ordning på alla mina tankar. För det första så tyckte jag att prologen var grym. Den var lite mystisk, väckte frågor och fick en definitivt att vilja fortsätta läsa. Precis så som jag vill att prologer ska vara. Det fortsatte precis lika bra som det började, med mystik och spänning, och man presenterades för huvudkaraktären Adrian som jag faktiskt tyckte om. Brukar föredra att läsa ut tjejers PoV av någon anledning, kanske för att det är lättare att känna igen sig då, men jag gillade faktiskt Adrians berättarröst.
Det fanns många andra intressanta karaktärer, utöver Adrian, i boken, som till exempel Celia och Ben, men tyvärr hinner man inte riktigt lära känna dem eftersom allt går väldigt snabbt fram och boken är ganska kort. Förstår att det inte alls är lätt att presentera dem på så kort tid, men jag tror att det kommer bli bättre när man får läsa andra delen också.

Jag tycker om hela idén bakom boken och lite extra kul att den utspelar sig i ett framtids-Sverige. Inte ofta man läser om lilla Sverige ^^. Organisationen S.L.F och de fyra olika experimentgrunderna är intressanta delar i boken och det är lite svårt att säga mycket mer utan avslöja en massa, men  jag ser i alla fall fram emot att få läsa mer om allt det i kommande del. Spänningen är verkligen på topp genom hela boken och hade det inte varit för att jag skulle iväg och jobba så hade jag sträckläst den. Dessutom har boken ett väldigt bra flyt och man nästan flyger fram över sidorna, vilket jag tyckte mycket om. Det enda dåliga med att det flyter på så bra och att det går så fort att läsa är att man vet att det snart kommer att ta slut. Något som jag absolut inte ville. Kan säga att jag dog lite smått när jag läste sista meningen eftersom jag bara ville ha mer. Så spännande! Kommer hinna bli galen innan Pia lägger ut nästa del ^^ 

Jag vet att jag varit väldigt positiv nu och ni kanske tror att det är för att det är en annan bokbloggare som skrivit boken och att jag inte vill säga något negativt om den, men så är det inte. Jag tyckte verkligen riktigt, riktigt mycket om Världen är elak. För mig hade den gärna fått vara några hundra sidor till för det är ett intressant koncept. Bra mycket bättre än mycket annat som jag läst, för att inte tala om den jag läser just nu. Om det hade gått hade jag gärna bytt så att det var Pias bok som publicerats istället för den! :) Visst, det finns kanske lite småsaker (inte för att jag kommer på något nu ^^) som hade kunnat bli ännu bättre, men för att ha haft så lite tid att jobba med boken tycker jag att Pia gjort ett riktigt bra arbete och jag är väldigt imponerad. Hoppas verkligen att du fortsätter att skriva! :D

Så, vad väntar du på? Klicka dig in på hemsidan och läs Världen är elak nu på direkten! Annars går du miste om en riktigt bra bok! :) 

// Frida

2 kommentarer:

  1. Du anar inte hur lycklig jag blev av att läsa det här! Jag sitter faktiskt och gråter. Första recensionen på min bok! SHIT! :D Jag kan inte tacka dig tillräckligt för det här men tack, tack, tack, TACK! :D Jag ska länka din recension på hemsidan förståss, antingen ikväll eller så fort jag kan imorgon, och även skriva om det hela på bloggen ^^ Tack igen! Det här är en av de lyckligaste stunderna i mitt liv!

    SvaraRadera