2012-09-21

Friday Founds (36)

Agnes

                                 The Splendor Falls Thyla (Thyla, #1) Peeling the Onion


The Splendor Falls - Rosemary Clement-Moore

Efter att ha brutit sitt ben tar dansandet slut för Sylvie Davies och när hennes mamma gifter om sig, efter pappans död, skickas hon till Alabama där hon börjar se märkliga saker och snart inser hon att hennes familj bär på fler hemligheter än hon kunnat ana. Den här boken har fått en del ganska bra recensioner på Goodreads och det var faktiskt dem som fick mig att vilja läsa boken.


Thyla (Thyla #1) - Kate Gordon

"A thrilling paranormal tale of shapeshifting, a centuries-old war, and finding out who you really are when your memories betray you." står det i ett utdrag från Goodreads och jag måste säga att det låter riktigt lovande - när berättarjaget hittas har hon inget som helst minne av vem hon är eller var hon kommer ifrån. Det här är en relativt ny bok som kom i januari i år, men som jag helt missat att läsa om. Kan bara säga att jag redan har satt upp den på min lista till min nästa beställning...

Peeling the Onion - Wendy Orr

Efter en bilolycka förändras allt för Anna, som brukade vara populär, vacker och duktig på karate och plötsligt vet hon inte längre vem hon är eller vem hon vill vara. Den här boken har, till skillnad från förra, några år på nacken, men det hindrar ju inte den från att verka vara bra. Jag tycker det låter som en ganska intressant bok faktiskt och jag är rätt sugen på att läsa den.


Frida


                                  Everything Left Unsaid So Much to Tell You (So Much to Tell You, #1) UnEnchanted (An Unfortunate Fairy Tale, #1)

Everything Left Unsaid - Jessica Davidson
Verkar vara en sorglig men fin bok om ett tonårspar, Tai och Juliet,  i Australien. De har känt varandra sedan dagis och har en massa planer och drömmar tillsammans, men allt förändras när Tai får beskedet att han har cancer. Boken har fått väldigt fina recensioner, och jag är väldigt sugen på att läsa den. 


So Much to Tell You (So Much to Tell You #1) - John Marsden
Marsden är väl mest känd för sin Tomorrow-serie, men jag tyckte faktiskt att den här lät rätt lovande. Den är skriven i dagboksform och man får följa en tjej som har slutat prata på grund av traumatiska upplevelser, men som  istället uttrycker sig genom en dagbok. Låter kanske inte superspännande direkt, och jag brukar inte gilla dagboksform, men det var ändå något som fick mig att fastna för den. 


UnEnchanted (An Unfortunate Fairy Tale #1) - Chanda Hahn
Trots att jag fullkomligt älskar fairy tale retellings, så har jag läst väldigt få sådana. Dock är jag alltid väldigt snabb med att lägga till dem på min to-read list i hopp om att jag någon gång i framtiden ska få tid att läsa dem. Skulle antagligen aldrig komma ihåg dem annars heller. UnEnchanted passar perfekt in där. Det är ingen "jag måste läsa nu på en gång för att den låter så bra"-bok, men jag kan mycket väl tänka mig att läsa den i framtiden eftersom den är en fairy tale retelling och för att den låter sådär småtöntigt söt. 


Hittar ni någon som verkar vara intressant av dessa böckerna eller har ni kanske läst någon redan? Tips på andra böcker är också välkomna! :)

//Agnes och Frida

2 kommentarer:

  1. Everything Left Unsaid lade jag precis till på Goodreads - så tack! :)

    SvaraRadera
  2. Frida, de två första böckerna du har hittat verkar verkligen lovande! :D Ska nog be bibblan köpa in dem för mig när jag inte har låneförbud från bibblan :)

    SvaraRadera