2013-09-04

Bokiga nyheter (September, del 1)

Eftersom det kommer så mycket roliga bokiga nyheter hela tiden som jag verkligen vill skriva om har jag bestämt mig för att starta en ny kategori här på bloggen där jag kan skriva om alla dessa nyheter. Lite likt Boktyckes "Nytt i bokvärlden" och Bookrelateds "Spotlight Sunday". Det skulle nämligen bli alldeles för tjatigt att göra ett inlägg om varje sak. Jag vet inte hur ofta dessa inlägg kommer att komma eftersom mängden boknyheter varierar, men ett i månaden ska det nog kunna bli. Hoppas ni gillar! :)

Boknyheter


Veronica Roth delade nyligen med sig av ett citat från Allegiant. Dessutom kommer man från och med 27 september kunna ladda ner en e-boken The World of Divergent: The Path to Allegiant helt gratis. Den kommer att innehålla 8 citat från Allegiant, intervju med Veronica Roth, Faction Manifestos, Faction quiz med mera.


DIVERGENT-ALLEGIANT.jpg

Den femte och sista delen i Jennifer L Armentrouts Lux-serie kommer att heta Opposition.


Julie Kagawa, författare till bland annat Iron Fey-serien, avslöjade för ett tag sedan att hon ska ge ut en ny serie, vars filmrättigheter såldes till Universal Pictures redan innan första boken skrivits. Hon har fortfarande inte avslöjat något om serien, men hon har skrivit på sin blogg att vi kommer att få veta den 2 oktober. Fram tills dess kommer hon, varje tisdag, att ge ledtrådar om vad serien handlar om på sin blogg. Hon kommer dessutom hålla i någon slags tävling och det kan dyka upp andra roligheter. Nyfikna? Kika i så fall in på Kagawas blogg.


Från bok till film

Divergent 


Ganska så direkt efter den första Divergent trailern släpptes ett behind the scenes-klipp där man får höra skådespelarna och Veronica Roth prata om filmen. Dessutom visas en hel massa nya scener som inte var med i trailern. Måste säga att jag tycker mer om det här klippet än själva trailern och jag tror verkligen att filmen kommer att bli fantastiskt bra. Älskar hopp-scenen. Måste varit grymt läskigt, men otroligt häftigt att göra den scenen. Gillar att man också får se mer av de olika grupperna (factions) och mer av skådespelarna, till exempel Jai Courtney som spelar Eric och Maggie Q som spelar Tori.



The Fault In Our Stars

Filminspelningen av The Fault in Our Stars av John Green har nu dragit igång och författaren är på plats för att se sin bok bli film. Om ni vill följa filmprocessen kan jag tipsa om att följa John Greens twitter eller hans tumblr, vilken han uppdaterar med en massa bilder. 


Video där John Green pratar om filmen. Man får även se lite av Shailene Woodley (Hazel) och Ansel Elgort (Augustus).


Pojkarna

Vid det här laget är vi ganska vana vid att populära böcker bli antingen filmer eller tv-serier. Men vad sägs som en bok som blir teater? Jessica Schiefauers ungdomsroman Pojkarna ska nämligen spelas på Uppsala stadsteater under hösten. Den kommer även turnera i landet med Riksteatern framåt vintern. Jag har inte läst boken själv, men tycker att det är en roligt med något annat än film. 

Catching Fire

Efter att under flera veckor ha fått små bitar av "Victors bannern/Tribute Bannern" finns den nu att beskåda i sin helhet. Visst är den fin? Klicka här för att se den i större format.



Mockingjay

Catching Fire har ännu inte haft biopremiär, men castingen inför de två sista filmerna, Mockingjay del 1 och 2, är redan i full gång. Personligen tror jag att alla kommer att passa, men är särskilt glad över skådespelerskan som ska spela Annie. Hon ser nästan exakt ut som jag föreställde mig henne. 

Stef Dawson

Den australienska skådespelerskan Stef Dawson kommer att spela Annie Cresta. 



Natalie Dormer, som bland annat spelar Margaery Tyrell i Game of Thrones, kommer att spela Cressida


Evan Ross, som bland annat medverkat i den nya 90210, kommer att spela Messalla.

Fifty Shades of Grey

Nu är skådespelarna till de två huvudkaraktärerna i Fifty Shades of Grey-filmatiseringen castade. Dakota Johnson kommer att spela Anastasia Steel och Charlie Hunnam kommer att spela Christian Grey.



 

The 100 

Dystopin The 100 gavs ut igår och redan i höst/vinter kommer man att kunna se den som tv-serie. Ovanligt att bok och filmatisering kommer så nära inpå varandra. Jag har nog inte tänkt läsa boken, men blev väldigt nyfiken på filmatiseringen efter att ha sett trailern, så den kommer jag garanterat att ge en chans.





Böcker som fått omslag

World After (Penryn & the End of Days, #2) Killer of Enemies Chasing Before (The Memory Chronicles, #2)
Unravel (Linked, #2) The Lovely and the Lost Lady Thief (Scarlet, #2)
since you've been gone Monsters (Ashes Trilogy, #3) Slightly Spellbound (Southern Witch #4) All the Truth That's in Me Erased (Altered, #2) The Fearlessdarkerhue4
The Clockwork Scarab (Stoker & Holmes, #1) Vain (The Seven Deadly #1) While We Run by Karen Healey | When We Wake, BK#2 | Publisher: Little, Brown Books for Young Readers | Publication Date: May 27, 2014 | http://karenhealey.com | #YA Science Fiction #dystopian
Hung Up by Kristen Tracey | Publisher: Simon Pulse | Publication Date: March 4, 2014 | www.kristentracy.com | #YA Contemporary The A-Word by Joy Preble | Sweet Dead Life, BK#2 | Publisher: Soho Teen | Publication Date: May 13, 2014 | www.joypreble.com | #YA #Paranormal #angels Secrets and Lies by Jacqueline Green | Truth or Dare, BK#2 | Publisher: Poppy | Publication Date: May 6, 2014 | www.jacquelinewrites.com | #YA #Thriller #Suspense #Mystery

Annat smått och gott

Nyfiken på vad Clary, Jace, Simon och Valentine från The Mortal Instruments lyssnar på för musik? Nu finns deras spellistor på Spotify! Klicka på deras namn för att komma till just deras spellista. Väldigt rolig idé! Verkar som att jag själv har mest gemensamt med Clary när det gäller musik.


Någon som hört talas om Queen of the Tearling? Det är tydligen första boken i en planerad serie på sju böcker och den kommer att ges ut i början av nästa år. Boken ska likna Game of Thrones, vilket fångade mitt intresse. Det roliga är att filmrättigheterna till boken redan har sålts till Warnor Bros och att huvurollen redan blivit castad. Lite ovanligt med casting redan innan boken släppts. I vilket fall är det Emma Watson som fått rollen och jag är grymt nyfiken på boken. Det måste ju vara något alldeles extra eftersom filmplaneringen redan kommit så långt trots att boken inte nått läsarna än. 

// Frida

8 kommentarer:

  1. bra inlägg!! jag har slackat lite med spotlight sunday ett tag nu, haha. Så det är bra med fler bloggar som lägger upp nyheter ibland :D Och gud vad pepp jag blev på att se The 100! Verkar ju vara svinbra! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Synd, för jag älskar dina Spotlight Sunday-inlägg! :D Visst såg den bra ut? Ser riktigt mycket fram emot att se den. Verkar dock inte finnas något riktigt releasedatum än.. -.-

      Radera
  2. Jag älskar såna här inlägg! :) Jag är jättepepp på både boken och tv-serien när det gäller The 100 (hoppas på att jag hinner få hem boken i veckan), den verkar så himla bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker om det! :) Om du tycker att boken är bra kanske jag ger den en chans ändå, men just nu känns det som att det finns så mycket andra böcker som jag vill läsa och eftersom den ska bli tv-serie tänkte jag att jag kunde titta på den istället.

      Radera
  3. Åh va mysiga klipp. Tack för tipsen/ nyheterna :)

    SvaraRadera
  4. The 100 verkar lite spännande, tack för tipset!

    SvaraRadera