2013-09-08

My Life Next Door



Titel: My Life Next Door
Författare: Huntley Fitzpatrick
Serie: -
Antal sidor: 394
Förlag: Dial Books
Utgivningsår: 2012

Kan tex köpas här: Adlibris|Bokus

The Garretts are everything the Reeds are not. Loud, messy, affectionate. And every day from her rooftop perch, Samantha Reed wishes she was one of them . . . until one summer evening, Jase Garrett climbs up next to her and changes everything.

As the two fall fiercely for each other, stumbling through the awkwardness and awesomeness of first love, Jase's family embraces Samantha - even as she keeps him a secret from her own. Then something unthinkable happens, and the bottom drops out of Samantha's world. She's suddenly faced with an impossible decision. Which perfect family will save her? Or is it time she saved herself?
My Life Next Door började väldigt bra och det var precis den typ av bok som jag behövde just då. Sockersöt, mysig och rolig. Den fick mig att bli alldeles varm i hjärtat och sitta med ett stort leende på läpparna. Jag tyckte mycket om både Samantha och Jase och gillade relationen dem emellan, men efter hundrafemtio sidor av samma sockervaddssöta historia tröttnade jag. Hur hemskt det än låter så är det faktiskt inte särskilt roligt att läsa om "det perfekta paret", hur söta den än är tillsammans. Det blir otroligt tråkigt och historien upprepar sig gång på gång... 

My Life Next Door innehåller dock inte bara en sliskigt söt kärlekshistoria utan har också ganska mycket familjefokus. När jag tröttnat på kärlekshistorien mellan Samantha och Jase var det främst familjedelen som fick mig att fortsätta läsa. Jag älskar Jase's familj - de är så härligt spontana och fick mig att småfnissa mest hela tiden - och det är relativt intressant att läsa om relationen mellan Samantha och hennes mamma. Tyvärr tyckte jag även att familjedelen i boken tappade mot slutet och den mycket efterlängtade vändningen, som dessutom kom alldeles för sent, kändes bara framtvingad. 

Kanske hade jag lite väl höga förväntningar på boken efter den fina början, eller så har jag helt enkelt blivit immun mot söta kärlekshistorier efter alla mörka dystopier och fantasyberättelser som jag vanligtvis läser. Lite sorgligt, men troligtvis passar mörkare contemporary-böcker mig bättre. 

Sammanfattat är My Life Next Door en mysig och söt kärlekshistoria med en hel del familjefokus, som börjar riktigt bra men som tyvärr tappar mot slutet. För mig är boken bara okej. Den hade sina ljusglimtar och delar av kärlekshistorien var väldigt fin, men det blev lite väl puttenuttigt för min del. Kan däremot tänka mig att det finns andra som skulle uppskatta den mycket mer. Den har trots allt fyra av fem som snittbetyg på goodreads. 


Favoritcitat


“Voldemort the corn snake with the shoe fetish. Wonderful.”

“Right. Because if you have trouble putting ketchup and mustard on a hot dog, you should totally move on to saving lives.” 


// Frida




4 kommentarer:

  1. Fin bild:)

    Du blev en av de två lyckliga vinnarna till att få Enchanted Fairytales som e-bok av Cindy C Bennett så ett stort grattis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)

      Åh, vad glad jag blir! Tack så jättemycket! :D Ska bli spännande att läsa.

      Radera