2013-09-05

Minirecensioner: The Transfer & The Audition

The Transfer: A Divergent Story (Divergent, #0.1)Titel: The Transfer
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent, #0.1
Antal sidor: 50
Utgivningsår: 2013
Förlag: Katherine Tegen Books

More Four! Fans of the Divergent series by #1 New York Times bestselling author Veronica Roth will be thrilled by "The Transfer," the first of four new short stories told from Four’s perspective. Each brief story explores the world of the Divergent series through the eyes of the mysterious but charismatic Tobias Eaton, revealing previously unknown facets of his personality, backstory, and relationships.

Som jag har längtat efter att få läsa mer ur Four's PoV! Älskade Free Four och The Transfer är inte sämre. Jag tycker nästan mer om hans berättarröst än Tris, så jag är väldigt glad att Roth valt att ha bådas PoV i sista boken - Allegiant. 

Jag har länge varit nyfiken på Fours historia och jag tycker att Roth lyckas berätta mycket på väldigt få sidor. Man känner att man kommer honom närmre och förstår sig bättre på honom. Det var dessutom väldigt roligt och intressant att få följa hela processen med val av faction och de första delarna av initieringen, vilka man känner igen om man läst Divergent. 

The Transfer är perfekt för alla som älskar Divergent-serien och som vill veta mer om Four och hans historia. Jag längtar redan otroligt mycket till resterande delar!

The Audition (Seraphina, #0.5)Titel: The Audition
Författare: Rachel Hartman
Serie: Seraphina, #0.5
Antal sidor: 17
Utgivningsår: 2012

Finns att läsa gratis här

The Audition tells the story of Seraphina’s audition process with Master Viridius, to become the assistant music composer and Princess Glisselda’s music tutor.

En väldigt kort, men mysig novell, om hur Seraphina fick sitt jobb. Även om det är en prolog skulle jag nog rekommendera att man läser Seraphina först, för jag tror inte att man kan uppskatta den fullt ut annars. Det krävs nämligen att man känner karaktärerna och kan lite av världen. Men har du läst Seraphina tycker jag definitivt att du ska läsa den här också. Hartmans språk är lika vackert som vanligt och berättelsen lika rolig och mysig som många av delarna i Seraphina


// Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar