2013-09-03

Och så var de bara en

Titel: Och så var de bara en (eng. And Then There Were None) 
Författare: Agatha Christie
Uppläsare: Helge Skoog
Speltid: 7 timmar

Tio små negerpojkar år supé i Rio,en satte i halsen, och så blev det bara nio.Tio människor blir bjudna till en ö, och kommer fulla av förväntan. Gästerna känner inte varandra men de har en sak gemensamt. Alla har de mörka hemligheter i sitt förflutna, som de till varje pris vill dölja. Men nu hinner det förflutna upp dem...En rad oförklarliga händelser på ön minskar antalet gäster undan för undan tills ramsan om de tio små negerpojkarna blir kuslig verklighet.Och så var de bara en är tidigare utgiven under titeln Tio små negerpojkar, ett klassiskt mästerverk av Agatha Christie.




Jag är inget stort fan av deckare egentligen, men när jag såg Annas recension var jag bara tvungen att ge den här en chans. Och jag gillade den! Kan mycket väl tänka mig att läsa mer av Christie i framtiden. Just den här lyssnade jag i och för sig på eftersom det var ljudboksversionen, men ni förstår vad jag menar. ^^ 

Och så var de bara en börjar ganska långsamt och man presenteras för en hel massa karaktärer, vilka jag hade mycket svårt att hålla isär. Jag blandade ihop dem och glömde bort namn i princip hela tiden. Det blev dock mycket mer intressant och spännande när karaktärerna väl kom fram till ön och mystiska saker/dödsfall började inträffa med jämna mellanrum. Dessutom var det väldigt mycket lättare att komma ihåg karaktärerna då de blev färre och färre. 

Christie har verkligen lyckats med den krypande, läskiga känsla som genomsyrar hela boken. Jag menar, hur obehagligt är det inte att befinna sig på en ö där människor försvinner/mördas på löpande band och du inte har några som helst möjligheter att ta dig därifrån? Läskigt värre. 

Det är spännande att följa karaktärernas känslor och tankar om det som händer på ön, vem som kan vara den skyldige och så vidare, men tyvärr tycker jag att det blir lite väl ologiskt ibland. Karaktärernas handlande känns inte alltid helt realistiskt och alltför ofta är de riktigt korkade. I och för sig kanske det är så människor handlar när de befinner sig i pressade situationer som de inte har någon kontroll över och det hade inte direkt blivit någon bok om ingen hade dött, men ändå. Jag störde mig lite på det. 

Utöver karaktärernas orealistiska handlande och ett slut som gjorde mig en aning besviken, tycker jag om boken. Spänningen är på topp från stunden då karaktärerna först sätter sina fötter på ön tills de sista sidorna och jag gillar den lagom läskiga stämningen. Det är obehagligt men det blir aldrig för mycket, vilket passar mig perfekt. 

Sammanfattat är Och så var det bara en är en snabbläst, spännande och i min mening lagom obehaglig/läskig bok som passar perfekt om man är sugen på ett mysigt deckarmysterium à la Morden i Midsomer eller liknande brittiska kriminalserier. Har man dessutom inte läst något av Chrisite tidigare och är nyfiken på hennes verk tror jag att den här kan vara bra att börja med. 



// Frida






2 kommentarer:

  1. Vad synd att du inte tyckte om den här boken lika mycket som jag gjorde! :( Men kul att du gillade den i alla fall :)Kanske hade det blivit lite mer spännande om du ahde läst den själv? Då hade du kanske tydligare känt av det här måste-läsa-vidare-och-helt-super-snabbt som jag kände när jag läste :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det säkert vara. Blir ju inte alls samma sak när man lyssnar på ljudbok eftersom det inte går att lyssna snabbare ^^

      Radera