2012-06-16

Ännu mer sommarlån

Jag är mycket väl medveten om att jag jag redan har ett helt bokhylleplan fullt med låneböcker, men det hindrade mig inte från att ta en (läs tre) sväng till biblioteket i stan när jag fick höra att man fick ha böckerna ända till september, eftersom biblioteket ska renoveras. Här är böckerna som jag fick med mig hem:



Harry Potter à l'école des sorciers - J.K Rowling
Detta är alltså första Harry Potter-boken på franska. Tänkte att jag skulle vara duktig och hålla igång min franska under sommarlovet, men vi får väl se hur det går... 

The Tales of Beedle the Bard - J.K Rowling
Supersöt liten bok som jag har velat läsa länge. Har redan bläddrat i den och läst lite småstycken och eftersom den inte är särskilt tjock gissar jag att den läses ut ganska fort. Perfekt när man inte orkar läsa så mycket utan bara vill ha något enkelt och snabbläst. 

Percy Jackson and the Lighting Thief - Rick Riordan
Vet inte sådär jättemycket om boken utan plockade med mig den eftersom jag kände igen den ^^ Brukar bli så när man går på bibliotek, att man tar sådant som man känner igen. Har i alla fall hört en del gott om den, så det blir säkert bra. 

Ten Things We Shouldn't Have Done - Sarah Mlynowski
Den här läste jag om på Mans blogg för inte så länge sedan och även om hon inte tokhyllade den, så kände jag att jag nog ville ge den en chans. Låter som perfekt sommarläsning.

LA Candy - Lauren Conrad
Jag har faktiskt ingen aning om varför jag tog med den här, men något måste det ju ha varit. Gillade Conrad i The Hills, det lilla jag såg, men det känns kanske inte direkt som att författaryrket är hennes grej. Men vad vet jag? Hon kanske är grym och boken helt fantastisk. Ibland är det ju bättre att ha väldigt låga förväntningar snarare än tvärtom. 

The Fault In Our Stars - John Green
Jag verkligen hatade "Var är Alaska?" av samma författare, men den här har fått alldeles för mycket positiv kritik för att jag ska kunna undvika den. Förhoppningsvis tycker jag om den här mer. Annars kommer jag väl vara ganska ensam om att inte tycka om den antar jag. ^^




Ögat över månskäran ★ Upprorsänglar ★ Längtans rike - Libba Bray
Har velat läsa den här serien väldigt länge och eftersom den redan var utlånad på skolbiblioteket blev jag överlycklig när jag hittade den på stadsbiblioteket. Hade gärna läst den på engelska, men svenska får duga den här gången. Vill ju så gärna läsa den. Tror verkligen att det är min typ av böcker. 

Darlah: 172 timmar på månen - Johan Harstad
Vet inte så jättemycket om den här boken, mer än att den handlar om tre ungdomar som ska åka till månen. Baksidestexten lät spännande i alla fall, så jag hoppas att jag kommer att gilla den.


Röd Skymning - Fredrik Lindblom
Efter att ha läst ut Demonprinsessan av Peter Bergting kände jag att jag ville läsa mer svensk fantasy, så när jag såg den här i bokhyllan tvekade jag inte en sekund. Extra roligt att även den här innehåller illustrationer. 



The Lost Hero ★ The Son of Neptune - Rick Riordan
Hade egentligen inte tänkt låna de här, men precis innan jag skulle gå så tog jag med mig dem i alla fall. Har ju sett dem på lite olika bokbloggar och var lite nyfiken på vad det kunde vara för något. Har dock inte riktigt förstått om det är någon slags fortsättning på Percy Jackson-serien, eller om det är en helt ny serie. Någon som vet? Kan jag läsa de här även om jag inte har läst alla böcker i PJ? 

En sån där vidrig bok där mamman dör - Sonya Sones
Jag är nog mer intresserad av sättet boken är skriven på snarare än boken i sig, men förhoppningsvis gillar jag storyn också. Verkar i alla fall vara en ganska snabbläst bok, vilket passar bra för lata sommardagar. 

Cirkeln och Pilen - Patrick Ness
Andra delen i Kaostrilogin. Har första boken hemma så måste givetvis läsa den först, men tänkte att det var bra att ha tvåan hemma ifall första boken skulle sluta med en jobbig cliffhanger. 

Älskar - Hatar - Jenny Downham
Har varit nyfiken på den här ett tag, men det har aldrig blivit av att jag köpt/lånat de. Men nu så! Har hört lite blandade åsikter om den, men förhoppningsvis tycker jag om den. 

Utöver dessa böcker så lånade jag även Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet av Jennifer E. Smith (Redan läst ut och recension på väg), Die for Me av Amy Plum, Glashuset och Döda Flickors Dans av Rachel Caine, men de lyckades inte fastna på bild så ni får stå ut med att jag bara skriver ner dem ^^. 

// Frida

6 kommentarer:

  1. Ojoj, förvånar mig inte om du tömde bibblans hylla :) Vad många böcker! Och så många bra också! Din sommar blir iaf inte tråkig ^^

    Ang. The Lost Hero ★ The Son of Neptune så bör du läsa dem EFTER Percy Jackson serien. Det är nästan en direkt fortsättning.

    SvaraRadera
  2. Vill också läsa Libba Brays serie!

    SvaraRadera
  3. Hahahaha, så det var DU som hade lånat hem The Fault in Our Stars! Kikade efter den i hyllan, men den ekade tomt tillbaka. Och jag har tittat på Percy Jackson-böckerna i evigheter fast inte lånat dem. Kul - ska återvända och se vad du tycker om böckerna! :-)

    SvaraRadera
  4. Åh, härligt! :D
    Läste precis ut L.A. Candy, kan dock inte riktigt bestämma mg för vad jag tyckte om den.. Bra, men kanske lite för mycket drama. x)

    SvaraRadera
  5. Jisses vad böcker, ja jag kan ju gissa vad du kommer att göra i sommar. Haha kommer du ha tid för att göra något annat? :D

    SvaraRadera
  6. Vilken lyx att få ha böckerna ända tills september, hade jag haft den chansen hade jag också lagt beslag på så många böcker!

    SvaraRadera