2012-06-21

Forbidden

Titel: Forbidden
Författare: Syrie James & Ryan M. James
Serie: -
Betyg: 4/5

She should not exist.

He should not love her.

Claire Brennan has been attending Emerson Academy for two years now (the longest she and her mom have remained anywhere) and she's desperate to stay put for the rest of high school. So there's no way she's going to tell her mom about the psychic visions she's been having or the creepy warnings that she's in danger.

Alec MacKenzie is fed up with his duties to watch and, when necessary, eliminate the descendants of his angelic forefathers. He chose Emerson as the ideal hiding place where he could be normal for once. He hadn't factored Claire into his plans. . . .

Their love is forbidden, going against everything Alec has been taught to believe. But when the reason behind Claire's unusual powers is revealed and the threat to her life becomes clear, how far will Alec go to protect her?



Anledningen till att jag så länge velat läsa den här boken är för att jag förälskade mig i framsidan i samma stund som jag fick syn på det för första gången. Det är något med enkelheten och den härligt dunkla, sotiga blå tonen som verkligen tilltalar mig. Fast kanske att man hade kunnat skippa hennes vingar...? Tycker hur som helst att det är superfint. Och så är jag ganska svag för förbjudna kärlekshistorier med övernaturliga inslag (även om det kan bli för mycket av den varan med ibland...).

Karaktärerna var väldigt starka allihopa och jag måste säga att jag gillade de flesta. Av de två berättarjagen tycker jag Alec var betydligt mer intressant än Claire, även om jag gillade de båda. Det var väldigt fint att läsa om Alecs tankar och känslor och många gånger kom jag på mig själv med att sitta och le (även om det ibland kanske dök upp en del överdrivna beskrivningar på sina ställen). Tyvärr hade jag lite svårt för Claires stora kärlek Neil. Kan inte riktigt peka ut varför, men enligt mig var han mest i vägen, även om jag antar att han har sin del i berättelsen han med, på sitt sätt. 

Jag ska vara uppriktig och säga att jag hade förväntat mig liite mer av själva handlingen. Fast kanske främst av relationen mellan de två huvudkaraktärerna Claire och Alec. För även om deras känslor för varandra utvecklas på ett ganska fint sätt så var det tyvärr inte tillräckligt originellt. Man har läst det många gånger förut och man vet i stort sett redan hur allt kommer att sluta. Därmed säger jag inte att det inte var underhållande eller rent av spännande läsning, för det var det. Många situationer lyckades ändå överraska mig och boken innehöll en del oväntade vändningar. Och det är enligt mig alltid uppskattat :)

//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar