2012-06-13

Demonprinsessan










Titel: Demonprinsessan
Författare: Peter Bergting
Serie: Legenden om Morwhayle, #2

Förlag: Rec-ex från Semic (tack!)
Betyg: 4,5/5


OBS! Demonprinsessan är andra delen i en serie. Spoilers från första boken kan förekomma. 

Malda har sett framtiden. Morwhayle är lagt i ruiner och hon har en vecka på sig att rädda staden. En vecka för att vinna Arteils förtroende. Han är den enda som hon kan lita på. Men Arteil bär ett demonsvärd vid sin sida, ett svärd som söker en ny mästare. Och så var det problemet med draken...


Precis som första boken, Häxmästaren, är den här väldigt spännande och även om man har lite bättre koll på vilka som är goda och vilka som är onda så tycker jag ändå att lite av mystiken från första boken finns kvar. Man är aldrig riktigt, riktigt säker och det gillar jag. 


Demonprinsessan är mycket mörkare och tyngre än sin föregångare, och den känns mycket mer som en ungdoms/vuxen-bok. Jag gillar när böcker utvecklas på det sättet faktiskt - att det blir allvarligare och allvarligare ju längre in i serien man kommer. Det är logiskt på något sätt och följer karaktärernas utveckling bra. 


Karaktärerna är fortfarande det som jag tycker mest om med serien. De är alla mycket välutvecklade och intressanta. Gillar skarpt alla konstiga varelser som finns med- särskilt orobouzerna. Älskade att där fanns en illustration med dem i boken också. Har undrat väldigt länge hur de egentligen ser ut, för jag har haft en helt knasig bild i mitt huvud, inte alls som de såg ut på den bilden. Men det är väl lite det som är charmen med böcker, att alla har helt olika bilder av karaktärerna. 


Demonprinsessan håller i mina ögon samma standard som sin föregångare och jag ser galet mycket fram emot den sista boken i serien. Ska bli väldigt spännande att se hur allt slutar. Ni som inte har läst serien än borde verkligen ge den en chans! :) 


// Frida




2 kommentarer: