2012-06-28

Strange Angels









Titel: Strange Angels
Författare: Lili St. Crow
Serie: Strange Angles, #1
Betyg: 2/3


The Real World is a frightening place. Just ask sixteen-year-old orphan Dru Anderson, a tough girl who has taken down her fair share of bad guys. She's armed, dangerous, and ready to kill first and ask questions later. So it's gonna take her a while to figure out who she can trust.. Dru Anderson has been "strange" for as long as she can remember, traveling from town to town with her father to hunt the things that go bump in the night. It's a weird life, but a good one - until it all explodes in an icy, broken-down Dakota town, when a hungry zombie busts through her kitchen door. Alone, terrified, and trapped, Dru's going to need every inch of her wit and training to stay alive. The monsters hade decided to hunt back - and this time, Dru's on their menu. Chances of survival? Slim to none. If she can't last until sunup, i's game over.. 


Jag trodde verkligen att det här skulle vara en bok som jag skulle tycka om. Baksidestexten lät spännande och jag älskar när det är tuffa tjejer som innehar huvudrollen. Tyvärr blev det inte alls som jag tänkt mig och i mina ögon överensstämmer baksidestexten inte särskilt mycket med innehållet i själva boken. Det är överdrivet, och jag skulle faktiskt vilja säga att vissa saker inte stämmer alls. 


Istället för den spänning som jag trodde att boken skulle innehålla fanns sida efter sida efter sida med huvudpersonens beskrivningar och tankar om lite allt möjligt. Inga dialoger, bara Dru's egna tankar. Det hade säkert funkat om berättarrösten varit bra, men här blev det platt fall. Det var så otroligt tråkigt att jag frågade mig själv gång på gång varför jag fortsatte läsa. Att språket var lite svårare än jag är van vid gjorde inte det hela bättre, snarare tvärtom. 


Karaktärerna var för mig väldigt platta och tråkiga (och väldigt få!). Jag fastnade inte för någon av dem. Visst låter Dru som en väldigt tuff och självständig tjej i beskrivningen, men det stämmer inte alls med den bild jag fick av henne i boken. Jag tyckte att hon ägnade mer tid åt att klaga och fundera över en massa onödiga saker än att faktiskt ta tag i problemen som fanns. Den andra viktiga karaktären Graves var inte heller någon jag tyckte speciellt mycket om, men jag blev väldigt glad när han dök upp eftersom Dru's jobbiga inre monologer då började varvas med lite dialoger, vilket piggade upp historien en aning. 


Strange Angels var i slutändan en helt okej bok då den blev lite mer spännande mot slutet och då Dru's berättarröst blev lite roligare, men jag tvivlar på att jag kommer fortsätta att läsa serien. Det finns andra böcker som jag mycket hellre vill läsa.  


// Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar