2011-12-31

Abandon

Titel: Abandon (Abandon #1)
Författare: Meg Cabot
Serie: Abandon
Betyg: 4/5

Pierce knows what it's like to die, because she's done it before.

Though she tries returning to the life she knew before the accident, Pierce can't help but feel at once a part of this world, and apart from it. Yet she's never alone... because someone is always watching her. Escape from the realm of the dead is impossible when someone there wants you back.

But now she's moved to a new town. Maybe at her new school, she can start fresch. Maybe she can stop feeling so afraid.
Only she can't. Because even here, he finds her. That's how desperatley he wants her back. She knows he's no guardian angel, and his dark world isn't exactly heaven, yet she can't stay away... especially since he always appears when she least expects it, but exactly when she needs him most.

But if she lets herself fall any further, she may just find herself back in the one place she most fears: the Underworld.

Som ni vet har jag ju skrivit lite om boken tidigare och när jag hittade den på biblioteket var jag helt enkelt tvungen att låna den och nu har jag alltså äntligen läst den. Jag säger äntligen för av någon anledning har jag verkligen velat göra det. Och vad glad jag är att jag gjorde det för det här var jättebra, nästan bättre än vad jag hade vågat hoppas :)

Jag måste erkänna att jag hade lite svårt att hänga med i början när de plötsligt började hoppa i tiden, men så snart jag fattade hur allt hängde ihop och när jag äntligen förstod vem de menade med han, tänkte jag inte alls mer på det. Detta var en spännande bok rakt igenom och det hände saker nästan hela tiden. Tempot var med andra ord högt.

Jag kan inte säga exakt vad det var med den här boken som jag gillade så mycket, men något var det ju uppenbarligen. Kanske var det för att jag hade så lätt för att hänga med i själva tänkandet - eftersom boken var skriven i jag-form kändes allt genast mer personligt på något sätt, tankarna blev liksom till mina egna. Kanske var det för att jag aldrig läst någonting liknande förut eller kanske för att ingenting blev eller var så som jag trott från början. (Slutet är ganska överraskande får jag lov att erkänna...)
Hur som helst så gillade jag den och jag längtar tills jag får tag på fortsättningen, Underworld. Måste, måste få veta hur det går! :)

Precis om Frida passar jag alltså på att lägga in en sista recension för detta året. Och - igen - precis som Frida vill jag dessutom önska er alla ett riktigt Gott Nytt År! :D
//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar