2011-12-19

Överrocken

Titel: Överrrocken
Författare: Nikolaj Gogol
Serie: -
Betyg: 2,5/5

Pausade kort i mitt läsande i City of Bones för att istället läsa en tunn liten bok från skolan, som jag fått i läxa. Överrocken heter den som sagt och handlar om en kortväxt, tråkig och retad man med flinten i pannan, som traskar omkring i sin gamla överrock som hänger i trasor. När han går för att laga sitt "lapptäcke", som kollegorna kallar hans gamla rock, påstår hans skräddare att det är lönlöst - det är bättre att sy en ny! Och så blir det, mannen får sin nya överrock och plötsligt verkar hans liv helt förändrat. Hans kollegor slutar reta honom och han blir till och med bjuden hem till en av dem för att fira att hans nya överrock är alldeles fantastisk. Men på vägen hem blir han plötsligt rånad och hans nya, älskade överrock försvinner för alltid...

Först och främst: Vem designade framsidan?! Ett enormt minus för den gräsligt tråkiga framsidan, som gör mig trött bara av att titta på den. (Det gör nästan ont i mig att lägga upp bilden bara..) Fast, det förstås, det är kanske inte meningen att boken ska locka till sig några läsare överhuvudtaget egentligen? Vad vet väl jag?
Ett plus, dock, är att boken inte var så tjock. 54 sidor, allt som allt. Vilket var skönt, med tanke på att det bara var en enda lång text utan nytt kapitel eller någonting.

Förutom det, så var det trots allt en ganska trevlig liten historia och jag måste erkänna att jag skrattade högt på vissa ställen. Det var helt klart intressant att få veta vad som skulle hända mannen efter att han fått sin nya överrock, men efter att han blivit rånad på den borde berättelsen ha slutat. Det gjorde den inte. Fortsatte med en, enligt mig, onödig fortsättning helt enkelt. Mannen dog och blev en vålnad och bestämde sig för att hämnas på den som tagit rocken osv..

Ja, och nu har jag dessutom lyckats avslöja hela berättelsen för er, men hoppas det inte gör något. Förlåt i så fall! :) Tror ändå ingen av er kommer att bli särskilt lockad att plocka upp den om ni ser den i en bokhylla, för att läsa den ändå..

//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar