2011-12-17

Between Shades of Gray


Titel: Between Shades Of Gray
Författare: Ruta Sepetys
Serie: -
Betyg: 4,5/5

One night fifteen-year-old Lina, her mother and young brother are hauled from their home by Soviet guards, thrown into cattle cars and sent away. They are being deported to Siberia. 

An unimaginable and harrowing journey has begun. Lina doesn't know if she'll ever see her father or her friends again. But she refuses to give up hope. 

Först av allt skulle jag vilja säga att jag tycker att bokens omslag är väldigt vackert. Enkelt men vackert. Det passar väldigt bra in på boken och jag skulle inte säga nej till att få ha den i bokhyllan, bara för att kunna ta fram och titta på lite då och då. (Har ”tyvärr” lånat mitt exemplar på skolbiblioteket och det kan jag inte direkt behålla). Jag älskar vackra bokomslag och det är ganska väldigt ofta som jag går efter omslag när jag väljer böcker. Man borde inte göra det, men det är nästan omöjligt att låta bli...

Tillbaka till själva boken då. Between Shades of Gray är en skildring av andra världskriget, ur de baltiska ländernas perspektiv, och berättelsen bygger på minnen från överlevande fångar. Vi får följa femtonåriga Lina, hennes familj och andra fångars kamp för överlevnad i Sibiriska arbetsläger. 

Jag fullkomligt älskar Ruta Sepetys språk. Det är otroligt vackert, öppet, gripande och fick mig till tårar många gånger. Ibland var jag tvungen att stanna upp och läsa samma mening några gånger till bara för att den var så bra, så perfekt. Språket tog verkligen tag i mig och för varje sida som gick kändes det som att små bitar av mitt hjärta rycktes bort en efter en. Så bra var det. 

Between Shades of Gray är en hemsk och väldigt sorglig bok, men samtidigt innehåller den små strimmor av hopp ( passande nog så är det bokens titel på svenska ;) ) som lyser upp när det är som värst. Många av karaktärerna är riktigt bra och de känns trovärdiga. Det finns de som fortsätter hoppas och behåller kämpaglöden brinnande, trots allt hemskt som de utsätts för, men det finns också de som bit för bit tynar bort och helt förlorar sig själva och ger upp. 

Boken var full av känslor och smärta, men även mycket hopp och glädje. Det är en viktig bok, med ett viktigt budskap och jag tycker att Sepetys har lyckats väldigt bra. Det var otroligt svårt att betygsätta och jag velade väldigt länge mellan fem och fyra och en halv. Till slut bestämde jag mig för 4,5, en stark 4,5. Nästan en femma.

Om du gillar verkliga skildringar med djup tycker jag definitivt att att du ska plocka upp den här, för jag tvivlar på att den kam lämna någon oberörd. Själv kommer jag springa iväg till bokhandel direkt efter jul för att köpa mig ett eget exemplar så att jag kan läsa den när jag vill och så många gånger jag vill :) 

Passar på att lägga in en boktrailer också. 


// Frida


1 kommentar:

  1. Är riktigt sugen på att läsa den, får ta och kika in på bibblan och se om jag hittar den ;)
    Om du tar dig en titt på min blogg så hittar du nog en för tidig julklapp... :)

    SvaraRadera