2012-05-01

11 frågor och svar

Vi blev ju som sagt utmanade, eller vad man nu ska kalla det, av Andrea på den här bloggen, att svara på elva frågor och sedan hitta på evla nya frågor och utmana elva andra. Känns som om många redan har svarat på den här utmaningen så vi har bestämt oss för att inte hitta på fler frågor. Men här kommer i alla fall våra svar:

1. Om du fick 3 önskningar av en ande - vad skulle du önska dig då(och nej: inga "fler önskningar,oändligt med önskningar eller så ;P ).
Agnes: 
Hm... hade nog önskat att alla underbara stunder i livet gick att spola tillbaka till så att man fick uppleva dem en gång till. Sen hade jag nog önskat att alla jag känner skulle må så bra som det bara går! Borde väl säga något i stil med fred på jorden, men känns ju lagom originellt... Tror min sista önskning skulle bli att alla människor skulle börja le lite mer, för det är så härligt med glada människor! Ett leende från någon kan verkligen göra min dag :)
Frida:
Hjälp vad svårt! Men att ha förmåga att kunna resa i tiden hade ju inte varit fel. Tänk vad mycket häftigt man skulle kunna vara med om och kanske till och med ändra på lite saker... Precis som Agnes skev är ju önskan om fred på jorden lagom originell så istället för att önska det ska jag vara väldigt egoistisk och önska mig en resa till Hogwarts! Sist, men inte minst, skulle jag önska mig en maskin som skulle kunna göra bokkaraktärer levande. Jag menar hur häftigt hade det inte varit att få träffa dem på riktigt! :D


2. Om du var i ett brinnande hus : vad skulle du ta ut om du kunde springa in 2 gånger med en magisk kraft som gör att du är skyddad . Ditt husdjur,ett kylskåp,pengar,böcker eller ditt badrum?
Agnes:
Alla mina böcker! Och andra gången... hm, har inget husdjur så behöver inte oroa mig för det, men förmodligen mammas böcker.
Frida:
Hade jag haft ett husdjur skulle jag ha hämtat det först såklart, men eftersom jag inte har det skulle jag ta så många böcker jag någonsin kunde bära. Och andra gången skulle jag ta ännu fler böcker ^^

3. Vad är du mest rädd för i livet?

Agnes:
Fästingar! Börjar nästan gråta av att bara se en. Allvarligt, jag får panik när jag ser en och tänker bara på att jag kommer att dö om den rör mig. Sen är jag livrädd för tvestjärtar. Grymt läskiga! Har ett riktigt läskig minne av tvestjärtar - hade en docka när jag var liten som hade en sån öppen mun där man kunde stoppa in en napp och en dag när jag hade dockan i min säng kröp det ut en tvestjärt ur munnen på den! Herregud, jag trodde skulle dö så rädd jag blev :O Annars är jag nog inte så speciellt rädd för något. Kanske att råka såra någon. Usch, ja, det är hemskt att veta att någon blir ledsen på grund av en. Vill ju bara att alla ska må bra!
Frida:
Spindlar! Ni kan inte förstå hur rädd jag är för dem. Det spelar ingen roll om den är stor eller liten, jag skriker som en galning så fort jag ser den och springer sedan tillräckligt långt bort för att den inte ska nå mig men inte så långt bort så att jag inte kan se den (jag menar, att veta att det finns en spindel, men inte veta vart den tagit vägen är värre än att se den!). Sedan står jag där, skakande som ett asplöv, och väntar på att någon snäll själ ska komma och ta bort/döda den.

4. Har du några tvångstankar?
Agnes:
Haha, har huuur många som helst! Hade ni följt mig en hel dag hade ni förmodligen blivit galna på mig (fast jag gör det egentligen omedvetet, är helt invant beteende^^) Till exempel måste jag alltid dubbelkolla allt i ett rum varje gång jag går ut, eller dra två gånger i dörrhandtaget eller i något annat som jag låst för att vara säker på att jag verkligen har låst, jag kan heller aldrig göra något tre gånger för då betyder det otur, osv...^^ (jag vet, jag är knäpp! haha)
Frida:
Precis som Agnes måste jag alltid rycka i handtaget minst en gång för att se att det verkligen är låst innan jag går hemifrån, men annars tror jag inte att jag har så många tvångstankar. Inte som jag kan komma på nu i alla fall.

5. Gillar du apor?
Agnes:

Apor är fina! Har alltid så snälla ögon :)
Frida:
Ja, de är ju bara för söta. :)


6. Om du bara fick rädda 3 böcker från ditt egna Titanicskepp(aka ditt sjunkande hem),vad skulle du ta?
Agnes:
Åh nej! Hoppas aldrig mitt hus sjunker... Och gud så svårt att välja! Men jag skulle nog ta Chasing Brooklyn, Divergent och The Unbecoming of Mara Dyer.
Frida:
Nej, snälla låt mig slippa den här frågan xD Skulle vara hemskt att bara få ta tre! Men okej, jag ska försöka. Skulle ta min Harry Potter box (och ja, den måste få räknas som en ^^), Hungerspelstrilogin (alltså den boken som innehåller alla böckerna) och så till sist älskade Jellicoe Road.

7. Vilken är din absoluta favoritbok?
Agnes:
Men herregud så svårt! Älskar ju massor av böcker! Men om jag nu måste svara så... Chasing Brooklyn. Tror jag.
Frida:
Åh, varför så svåra frågor ^^ Den här är ju lite smått omöjligt att svara på. Finns ju så många, men tar nog Jellicoe Road eftersom det är en helt fantastisk bok som lämnat spår som aldrig kommer att försvinna.





8. Vem skulle du vilja rädda från din absoluta favoritbok?

Agnes:
Jag hade räddat Lucca och om jag fick rädda en till hade jag räddat Gabe, så hade Brooklyn aldrig behövt må så dåligt, för de betydde så mycket för henne.
Frida:
Okej, alla som inte har läst Jellicoe Road, STOR SPOILERVARNING HÄR! Markera texten för att läsa mitt svar. Jag hade velat rädda Jude eftersom han verkade vara en så härlig person.  Så hemskt att hans liv slutade som det gjorde.


9. Om du vann 5 miljoner,vad skulle du göra?

Agnes:
Oj, mycket pengar! Men hade nog, precis som Frida, skänkt en hel del till välgörenhet och sen hade jag minsann köpt mig ett par bokhyllor och fyllt dem till max med härliga böcker, rest som en galning och utforskat en massa spännande ställen, köpt mer böcker och sen köpt ett stort hus i Storbritannien! (en dröm jag har...)
Frida:
Jag skulle ge pengar till mina nära och kära, skänka pengar till välgörenhet, resa och köpa massvis med böcker. ^^

10. Trisslott/bingolotto?

Agnes:
Gillar att skrapa saker, så trisslott.
Frida:
Haha, eftersom jag, likt Agnes, tycker om att skrapa så säger jag trisslott.

11. Vilken är din favoritefterrät?

Agnes:
Vad som helst med choklad och hallon! Åh, skulle kunna leva på det!
Frida:
Åh, svårt, men säger nog kladdkaka med en liten klick vispgrädde eftersom jag aldrig tröttnar på det. Så galet gott :)



// Agnes och Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar