2012-05-26

Divergent ♥













Titel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent Trilogy, #1
Betyg: 5/5

In a future Chicago, 16-year-old Beatrice Prior must choose among five predetermined factions to define her identity for the rest of her life, a decision made more difficult when she discovers that she is an anomaly who does not fit into any one group, and that the society she lives in is not perfect after all.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga. Divergent är så fantastisk, galet, underbart bra att jag inte kan beskriva det med ord. Jag är så kär i den här boken. Helt magisk. Jag har absolut ingenting negativt att säga om den för i mina ögon var allt helt perfekt. Precis så som jag vill att en bok ska vara. Spännande, tankeväckande, rolig, sorglig, hjärtskärande och alldeles, alldeles underbar på alla sätt och vis.

Alltid när jag läser, eller i alla fall nästan alltid, får jag känslan av att jag befinner mig inne i boken, men det är sällan det är såhär starkt. Under tiden jag läste försvann allt runtomkring mig, och jag fullkomligt sögs in i boken. Allt var så otroligt levande. Det kändes faktiskt som att jag verkligen befann mig där. Alla karaktärernas känslor fördes på något mystiskt sett över till mig och jag kan nog helt säkert säga att jag aldrig varit så känslomässigt engagerad i en bok tidigare. Jag log, skrattade, var så nervös att jag inte visste vart jag skulle ta vägen, hoppade jämfota upp och ner av förväntning, fnissade hysteriskt, kände hur hjärtat bultade så hårt och snabbt att det säkert bara var millimeter från att hoppa ur mig, var rädd, arg, förtvivlad och grät så mycket att jag skakade och tårarna tog slut. Helt sjukt, men en så fantastisk känsla att känna att allt är så nära. Känna sig så delaktig. 

Karaktärerna är väldigt välbeskrivna och det var väldigt lätt att relatera till många av dem. Speciellt Tris. Gillade verkligen henne som huvudkaraktär eftersom hon hade så blandade egenskaper och för att hon kändes så äkta. Och Four! I'm in love. Helt underbar karaktär, och jag älskade hur Roth byggde upp relationen mellan honom och Tris. Så fint!

Jag ska inte fortsätta att rabbla saker som jag älskade med den här boken för jag skulle kunna hålla på i evighet eftersom jag älskade precis allt. Istället tycker jag att ni som ännu inte har läst den här, ska ta och göra det nu direkt. Jag är själv väldigt irriterad över att jag väntat så här länge. Själv ska jag låta boken sjunka in lite för just nu är Divergent det enda som snurrar omkring i mitt huvud. Sedan tänker jag läsa om den, kanske en, kanske två gånger, innan jag ger mig på Insurgent som står så fint och väntar i min bokhylla. 

Agnes har också läst boken och hennes fina recension hittar du här! :) 

// Frida

6 kommentarer:

  1. Jag misstänkte att den var bra när jag såg ett hjärta efter Insurgent...8D

    SvaraRadera
  2. Har den hemma i bokhyllan och tänker läsa den när det blir sommarlov :)

    SvaraRadera
  3. Alla verkar älska Divergent, jag borde verkligen läsa den :)

    SvaraRadera
  4. Svar: Jag får köpa hem den nästa gång jag gör en bokbeställning, det borde inte dröja så länge ;)

    SvaraRadera
  5. Sv: Det hoppas jag också :)

    SvaraRadera
  6. Hm, ännu en positiv recension av Divergent, känner att jag får ta och läsa den här boken snart, haha! :)

    SvaraRadera