2012-05-10

City of Glass



Titel: City of Glass
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #3
Betyg: 5+/5 

To save her mother's life, Clary must travel to the City of Glass, the ancestral home of the Shadowhunters -- never mind that enter-ing the city without permission is against the Law, and breaking the Law could mean death. To make things worse, she learns that Jace does not want her there, and Simon has been thrown in prison by the Shadowhunters, who are deeply suspicious of a vampire who can withstand sunlight.

As Clary uncovers more about her family's past, she finds an ally in mysterious Shadow-hunter Sebastian. With Valentine mustering the full force of his power to destroy all Shadow-hunters forever, their only chance to defeat him is to fight alongside their eternal enemies. But can Downworlders and Shadowhunters put aside their hatred to work together? While Jace realizes exactly how much he's willing to risk for Clary, can she harness her newfound powers to help save the Glass City -- whatever the cost?

Love is a mortal sin and the secrets of the past prove deadly as Clary and Jace face down Valentine in the final installment of the New York Timesbestselling trilogy The Mortal Instruments.



Alltså... jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Hur förklarar man med ord, precis hur underbart bra någonting är? Tror ärligt talat inte riktigt det går och i det här fallet kommer det bli skit om jag försöker men jag antar att jag får göra ett försök. 

Har gjort mitt yttersta för att dryga ut läsningen av den här boken samtidigt som jag bara ville veta vad som skulle hända. Svår kombination det där och till sist kunde jag inte dra ut på det längre och nu, så här efteråt, känns det nästan lite tomt. Vill befinna mig i den där underbara världen för alltid, påhittad eller inte, det är så det känns just nu. Helt otroligt.

Älskar karaktärerna som har växt så otroligt sedan de två tidigare böckerna! Har hur många favoriter bland dem som helst nu och jag önskar så att de vore riktiga människor :) Men Jace... åh Jace^^ Ville bara kasta mig in i boken och lägga armarna om honom. Man blev ju helt förstörd av att läsa vilken plågad själ han var. Kan bara tillägga att jag lyckades lista ut hur det egentligen låg till med hela hans familjerelation-situation! Gissa vem som pustade ut av lättnad när jag insåg att jag hade gissat rätt?! (Lyckades förresten också lista ut vilket som var det sista Mortal Instrument! Inte så svårt ju ;) )
Sebastian... Vet inte om jag spoilar någon nu (var går egentligen gränsen för det?) men jag anade hela tiden att han var skum och ja, jag hade ju rätt.
Och sen Alec - blev så glad för hans skull! ;D 

Varför är det så svårt att recensera om någonting man tycker så mycket om? Men allvarligt talat, det här är en klar favorit vad gäller serier jag har läst och just den här boken var den bästa i serien (än så länge. Finns ju fler att läsa!). Tycker inte det gör någonting alls att denna kändes som en bra avslutning på serien fastän det finns fler böcker, för jag vill så väldigt gärna fortsätta läsa om dessa härliga karaktärer. Och även om jag antar att det inte på långa vägar framkom ur mig halvtaskiga recension här, så är den här boken helt underbar. För att förstå tror jag helt enkelt att man måste läsa den :)

//Agnes

2 kommentarer:

  1. City of Glass är min favorit än så länge i The Mortal Instruments! Älskar Jace ^^

    SV: Haha, samma här. Man ser sånna omslag överallt nuförtiden, men de är väldigt snygga ändå ;)

    SvaraRadera
  2. Alla pratar så gott om den där serien så jag blir jättesugen på att läsa. Sen älskar jag omslagen också ^^

    SvaraRadera