2012-05-22

Varma kroppar


Titel: Varma kroppar
Författare: Isaac Marion
Förlag: MIX förlag
Serie:
Betyg: 5/5

Städerna vi strövar genom är lika ruttna som vi. Jag vet inte vad som hänt. Sjukdom? Krig? 
   Eller beror allt på oss? De döda som kom i de Levandes ställe? 

Världen har fyllts av zombier och R är en av dem. Han lever på den övergivna flygplatsen, och söker sin föda inne i staden. Det är då han möter Julie..


Alltså, vilken märkligt rörande och gripande bok. Liknade knappast något jag läst förut, men gud så bra! Drogs direkt in i historien om R som till en början lever sitt liv som zombie med ro; han jagar människor, äter hjärnor och traskar omkring och grymtar till sin vän M då och då. Ja, tills han möter Julie förstås. För när hon kommer in i bilden vänds allt upp och ner. Med hjälp av henne och med en hel del nyfikenhet och humor påbörjar R sin långsamma förvandling...

Jag tycker att man hela tiden kunde ana att R:s förändringar var något ut över det normala (om det nu är normalt att ens vara en zombie?) - bara det att han gömmer Julie istället för att äta henne säger ju sitt - men ändå kunde jag inte låta bli att förvånas över "slutresultatet". Jag älskade slutet och det hade verkligen inte kunnat sluta på något annat sätt, det gjorde mig både förvånad och faktiskt riktigt glad. För mig var R en person som verkligen växte i mina ögon och till sist kunde jag inte låta bli att önska så smått att jag faktiskt kände honom.
Julies pojkvän Perry var en annan person jag verkligen fastnade för. Jag vet egentligen inte om jag gillade honom som person, åtminstone inte den han blivit, men hela historien kring honom och alla tillbakablickar gjorde honom på något sätt väldigt intressant och det hade varit roligt att få veta mer om honom.


Tänkte inte säga mycket mer om boken än att den var riktigt, riktigt bra! Och jag säger som Frida (för att läsa Fridas recension av boken klicka här) - även om man inte tycker om zombier bör man ge den här boken en chans, för den är betydligt mer än bara en bok om levande döda. Vill man läsa en bok om lite udda, men fin och äkta kärlek är det här helt rätt val.

Och här har ni boktrailern :)

//Agnes

1 kommentar:

  1. Tyckte också att Varma kroppar var riktigt bra och mysig. Men zombierna var inte tillräckligt "zombiga" (kändes hur konstigt som helst när R körde bil, kan verkligen inte föreställa mig en zombie bakom ratten). Men älskade slutet!

    SvaraRadera