2012-05-31

Häxmästaren

























Titel: Häxmästaren
Författare: Peter Bergting
Serie: Legenden om Morwhayle, #1
Förlag: Rec-ex från Semic (tack så mycket!) 
Betyg: 4,5/5

Arteil Krill har levt nästan hela sitt liv i den lugna staden Gopnyk. För tio år sedan försvann hans tvillingsyster Malda under mystiska omständigheter. Arteil trodde aldrig att han skulle få se henne igen - och verkligen inte att hon en dag skulle stiga fram ur en magisk portal bakom garderoben i hans sovrum! Malda tar med sig Arteil till den myllrande staden Morwhayle, på andra sidan havet. Resan blir ett halsbrytande äventyr som Arteil aldrig kunnat föreställa sig. Malda har något i kikaren, men vad? Kan Arteil lita på sin syster? Farorna hopar sig, och när resan slutar vid häxmästarens borg utanför de dödas stad möts syskonen på slagfältet... Vems sida ska Arteil stå på? Och vad har den monstruösa draken Gorgobestor för planer? 

Det var väldigt svårt att välja vilken bok jag skulle läsa efter att ha läst ut Divergent, eftersom jag var rädd att jag skulle tycka att allt var dåligt efter den, men jag tror att Häxmästaren var det perfekta valet. Det är första delen i en svensk fantasyserie och det var så härligt att få läsa riktigt fantasy igen med allt vad det innebär - och på svenska dessutom! När jag var mindre läste jag nästan bara fantasy, men nuförtiden har det mest blivit paranormal romance, olika dystopier och liknande. Är därför väldigt glad att jag fick den här som rec-ex för det var precis vad jag behövde. Åh, vad jag tyckte om det! Snacka om att jag saknat den här typen av böcker. Visst, den klassas som en bok för 9-12 åringar på olika boksidor, men det tycker jag är helt fel. Jag är snart arton och jag tyckte väldigt mycket om den, så jag skulle nog vilja säga att den passar vem som helst som tycker om fantasy och äventyr.

Det som jag tyckte om mest var karaktärerna. Boken är verkligen sprängfylld med en massa härliga och knasiga karaktärer som man inte kan något annat än älska. Tyckte särskilt mycket om Malda och draken Gorgo. Båda var väldigt listiga och lite mystiska karaktärer som man aldrig riktigt visste var man hade. Dessutom tyckte jag om att de fanns en massa konstiga varelser, som i alla fall jag aldrig hört talas om, som till exempel orobouzer och bargestar. Det gör boken mycket mer unik och spännande. 

Boken var spännande rakt igenom, och jag gillade verkligen att man aldrig riktigt visste vem som var ond och vem som var god. Väldigt lurigt måste jag säga, och jag gissade fel både en och två gånger. Den kan vara lite rörig då och då eftersom det hoppar mellan väldigt många olika karaktärers perspektiv, men jag tyckte faktiskt om det när jag väl vant mig. Det gav ett bra flyt till boken. Beskrivningarna av både miljöer och karaktärer var väldigt levande och illustrationerna som fanns lite här och var förhöjde känslan ytterligare. 

Som helhet tyckte jag väldigt mycket om Häxmästaren, inte en fullpoängare, men nästan, och jag ska glatt ta mig an fortsättningen Demonprinsessan som ligger och väntar så fort som jag har skrivit klart detta. Det är en härlig bok, full med spänning, humor och trevliga karaktärer som passar perfekt för er som likt mig behöver en paus från paranormal romance och som tycker om typiska fantasyböcker med konstiga namn och varelser.

// Frida

1 kommentar:

  1. Jag tyckte också hemskt mycket om den =). Läste precis ut och recenserade demonprinsessan ^^

    SvaraRadera