2012-05-15

Böcker att längta efter (1)

Väldigt ofta när jag sitter och klickar runt på Goodreads hittar jag böcker som kommer ut nästa år och jag tänkte att jag skulle kunna skriva lite om de som jag tycker verkar bra här. Kommer inte att ta alla på en gång, men tänkte börja med fyra stycken (än så länge) fristående böcker. 

      PODs     When We Wake     Touch of Death     Splintered

PODs av Michelle K. Pickett
En dystopi med zombier som låter väldigt spännande. Ett virus har spridit sig och delar av befolkningen blir utvalda att överleva och får gömma sig i en underjordisk stad i väntan på att viruset och människorna ovanför ska dö ut. När det väl är dags att ta sig upp till land igen väntar en obehaglig överraskning: Viruset har muterat och gjort alla som lämnats kvar ovan jord till monster/zombier. 

When We Wake av Karen Healey
Även detta en dystopi som låter mycket intressant, dock utan zombier. Den handlar om en tjej som hundra år efter sin död blir återupplivad. Tyvärr är inte framtiden alls som hon hoppats, och frågan är om hon ska hålla en låg profil för att säkra sin överlevnad, eller resa sig upp och kämpa för en bättre framtid. 

Touch of Death av Kelly Hashway
En mytologisk berättelse om Jodi som är en ättling till Medusa, en så kallad necromancer. Hennes kyssar kan döda och hennes beröring kan uppväcka de döda. Hon är den utvalde att rädda sitt släkte från utrotning. Jag har alltid gillar mytologi och tyckte att den här lät rätt lovande. 

Splintered av A.G Howard
En slags omtolkning av Alice i underlandet som jag tycker låter riktigt, riktigt bra. Helt klar den bok jag mest ser fram emot av de här. Är ett stort fan av retellings och dessutom är omslaget så otroligt sött. 


// Frida

4 kommentarer:

  1. Smart idé. Jag hittar väldigt bra böcker när ni lägger upp sånna här inlägg :)

    SvaraRadera
  2. Som dystopiälskare tycker jag att både PODs och When we wake verkar väldigt bra, men jag är definitivt väldigt nyfiken på Tangled också, speciellt som jag älskar omslaget :)

    SvaraRadera
  3. Jag skulle inte ha något emot att läsa alla de här!

    SvaraRadera
  4. SV: Åh, du måste bara läsa The Wolves of Mercy Falls :D Sedan jag läste ut Shiver i söndags har jag inte velat läsa någon annan bok än uppföljaren (som jag inte har hemma...) SÅ bra är den :D

    SvaraRadera