2012-08-05

Från norr till söder - bokmärkesnytt

De är små, nödvändiga och finns i alla möjliga varianter - jag pratar såklart om bokmärken :)
När jag kom hem igår fick jag en glad liten överraskning av min mamma, som precis kommit hem från en resa i Dalarna. Nämligen ett gulligt litet bokmärke och ett ritblock från Zornmuseet i Mora. Jag verkligen älskar bokmärket med det vackra motivet målat av konstnären Andres Zorn. Jag måste säga att det helt klart har blivit en ny favorit bland mina bokmärken och det kommer att användas flitigt framöver. Samma sak gäller blocket, som dessutom är perfekt att ha med sig om man ska någonstans, eftersom det är så litet och nätt :)


Och här under ser ni ett annat litet ritblock från förra gången min mamma besökte Zornmuseet i Mora :) Är galet förtjust i motivet!


Tänkte även passa på att visa två andra bokmärken som jag har fått från mammas tidigare resor uppåt i landet. Båda två hör till mina favoritbokmärken. Gillar framför allt att de är så ovanliga gentemot de flesta bokmärken man hittar i affärer, både till form och motiv.


Det första, med älgen, är från Tärna i Norrland. Det är gjort av äkta skinn och är jättemjukt på baksidan. Måste säga också att jag älskar de bruna nyanserna och de små "fransarna" längst ner :)

Det andra är från Falun i Dalarna. Så enkelt, men samtidigt så otroligt fint tycker jag. Även här gillar jag färgerna och jag tror den lilla dalahästen är målad i falu rödfärg (den köptes i samband med en vistelse i falu koppargruva.) 



Det är som sagt inte bara roligt att köpa böcker, utan minst lika kul att köpa (eller få, i det här fallet) dessa små nödvändiga "tillbehör". Själv har jag mina favoriter som jag skiftar mellan och jag hade aldrig klarat mig utan mina bokmärken, det kan jag erkänna på en gång. 
Så, tummen upp för bokmärken säger jag bara! :)


//Agnes

4 kommentarer:

  1. Du börjar ju få en riktig samling! ;) Fina! :)

    SvaraRadera
  2. Lite smått avundsjuk på älgen...

    SvaraRadera
  3. The bookmarks are divine! I love them! I have a lot of bookmarks...seeing as I usually read about 4 books at a time...hehe... But I always seem to need more! :)

    SvaraRadera
  4. Vad fina! Tycker starkt om älgen och även det målade bokmärket :) Väldigt fina allihop. Förstår varför du gillar de ;)

    SvaraRadera