2012-08-19

Utmanade

Vi har blivit utmanade av både Bellas Bokblogg och Boktrollet att skriva 8 fakta/vanor om oss. Skojskoj! :)

Men först lite regler:
Bloggaren skriver 8 fakta/vanor om sig själv. Den som blir utmanad skriver ett eget blogginlägg om sina 8 fakta/vanor och skriver in dessa regler. I slutet av inlägget skriver du 4 personer som du utmanar och skriver deras namn. Glöm inte att lämna en kommentar om utmaningen hos dem så att de vet att de har blivit utmanade och läser ditt blogginlägg.

Okej, då kör vi:

1. 
Agnes:
Jag älskar elefanter! Tycker det är ett otroligt vackert djur. Ett härligt minne från när jag var liten är när jag åkte hem från min mormor och morfar och såg elefanter (cirkuselefanter visserligen, men ändå) stå och bada i en rondellfontän, så härligt :) Så småningom kommer en av dessa underbara varelser att förevigas på min arm (i betydligt mindre format såklart...^^)

Frida:
Jag älskar att resa och efter gymnasiet så hoppas jag på att åka till Australien – mitt absoluta drömresemål! Verkar vara ett så härligt ställe – häftiga djur, vacker natur, surfing och så den helt underbara dialekten de har. Så fint! Vill också kunna prata så. 

2.
Agnes:
Jag är en lyssnare, tänkare och ganska så blyg. Med andra ord: jag lyssnar gärna på folk som pratar och känner inget större behov av att hela tiden stå i centrum. Jag tänker mycket. Att lära känna nya människor har alltid varit ganska svårt med tanke på att jag är så blyg. Det konstiga är att ibland är det helt tvärtom, ibland tycker jag det är betydligt lättare att prata med människor jag inte träffat förut, än med såna jag träffat några gånger tidigare. Tror det beror mycket på vem personen jag träffar är och känner jag mig trygg går det lättare helt enkelt.

Frida:
Jag har otroligt lätt för att börja gråta när jag tittar på film. Tv-serier och andra tv-program med för den delen. Har en teori om att det kan bero på att jag är en sån person som håller mina känslor inne, och sen när jag tittar på film så kommer allt på en gång. Eller så är jag bara väldigt känslig. Gråter ju ganska mycket till böcker också. 

3.
Agnes:
Jag är jättekänslig när jag ska sova och för att jag ska kunna somna måste det vara tyst (och nu snackar vi tystnad... man ska kunna höra en fluga fisa ungefär) och när jag var liten hade jag en hel massa konstiga "ritualer" för mig innan jag kunde somna. Sen sover jag jättestilla också. En morgon vaknade jag och såg att täcket var helt orört och att jag låg i exakt samma position som när jag somnade^^

Frida:
Jag är en riktig tv-serie nörd och tittar på precis alls som kommer i min väg. Det är något speciellt med tv-serier. Älskar att man får följa personerna så länge och att det liksom aldrig tar slut. Ja, jag vet att det tar slut någon gång, men en serie är ju betydligt längre än en film. 

4.
Agnes:
När det gäller mitt rum har jag ett sjukligt kontrollbehov. Ibland blir jag lite rädd för mig själv till och med. Min filosofi lyder kort och gott så här: var sak har sin plats. Jag vet precis var jag har alla mina saker och vet direkt om någon har varit i mitt rum. Om någon "lånar" mina saker utan min tillåtelse kan jag få jättemycket ångest över det och jag vet inte ens varför. 

Frida:
Varje morgon när jag vaknar så måste jag alltid kolla twitter, bloglovin och mejlen i mobilen, innan jag går upp. I just den ordningen också. Gör jag inte det så blir dagen garanterat dålig. Nästan i alla fall. 

5.
Agnes:
Mina drömresemål är Australien och Storbritannien. Behöver jag förklara varför?! Jag. Ska. Dit. Punkt.

Frida:
Jag är en väldigt blyg person och önskar att det fanns ett sätt att hoppa över det där första steget när man träffar nya människor och istället bara känna personen direkt. Det är liksom bara det där första steget som är jobbigt, sedan går det bra.

6.
Agnes:
Det här kommer säkert låta dumt, men jag har otroligt lätt för att roa mig själv^^ Jag blir väldigt sällan sur och även när jag borde bli det kan jag komma på mig själv med att sitta och fnissa eller till och med skratta högt. Jag tycker livet är för kort för att man ska sitta och sura. Det är mycket roligare att le!

Frida:
Jag tycker väldigt mycket om att lära mig nya språk. För tillfället läser jag spanska, franska och så engelska såklart. Har även läst italienska ett tag. Funderade på att gå en kurs i kinesiska den här terminen, men insåg att det nog skulle bli  för mycket, så det får bli ett senare projekt.. 

7.
Agnes:
Jag samlar på Johnny Depp filmer och tidningsartiklar och random bilder på honom (i en plastmapp i rummet och en mapp i datorn^^). Helt enkelt för att jag ser upp till honom och ja, jag skulle väl kunna kalla honom för min manliga förebild.

Frida:
När jag ska sova om kvällarna brukar jag fantisera ihop en massa historier som jag just då tycker skulle göra sig väldigt bra som bok. Helt fantastiska brukar de vara. Att de sedan visar sig vara ganska så värdelösa och när jag väl bestämmer mig för att skriva ner dem behöver vi inte gå in på. Allting verkar sååå mycket bättre när man halvsover/sover.. 

8.
Agnes:
Min allra, allra högsta dröm här i livet, och det jag kämpar mest för, är att bli författare. Åh, tänk så underbart. Det är samtidigt det som skrämmer mig mest; att inte lyckas... usch, den tanken dödar mig lite.

Frida:
Efter gymnasiet och alla resor som jag planerat så vill jag hemskt gärna flytta till Malmö. Älskar den staden. Det är en storstad samtidigt som det inte är det, om ni förstår vad jag menar. Där finns verkligen allt och staden är så mysig.  Är inte alls avis på en vän som precis flyttat dit. Inte alls.. 

Det här var betydligt svårare än vi trodde, men det gick till slut :)
Och nu skickar vi vidare utmaningen till: Frida (Photosandbooks), Pia (Bookrelated), Man (Bokskadad) och Anna (Reading This World)


//Agnes och Frida

5 kommentarer:

  1. OOOooooOOoo. Jag ska göra den här imorgon tror jag ^^

    SvaraRadera
  2. Åh, Australien, dit ill jag också åka :D Man får akta sig för alla farliga djur bara (huh, spindlar...)

    SvaraRadera
  3. Tack för utmaningen!

    Till:
    - Agnes, jag kan i stor utsträckning känna igen mig i att det ibland är mycket lättare att prata med människor jag aldrig träffat än med sådana jag träffat innan.

    Sedan roar jag mig själv otroligt lätt med. Kan också börja fnissa utan någon riktig anledning, fast är nog desto mer kinkig..

    - Frida, jag har också lätt för att börja gråta till film och tv-serier och tv-program och böcker. Tror min gråttröskel (sätter samman ord, hurra) stämmer in ganska bra på din teori.

    Och jag tittar också på allt som kommer i min väg. Och jag uppskattar också relationen som byggs mellan karaktärerna i tv-serierna.

    Till skillnad från dig har jag drömmar som jag fortsätter att bygga på (medan jag märker att sömnen håller på att brytas) som jag skulle kunna tänka mig vara awesome i eventuella böcker, haha. Fast sen när jag vaknat glömmer jag bort drömmen inom 1 timme, och oftast är det inte heller särskilt bra handlingar..

    SvaraRadera
  4. Australien vill jag också verkligen till! :D Har släkt där och kompisar som var och hälsade på förra sommaren så vill verkligen dit. Ska dit nån gång inom de närmaste 10 åren! Kanske som utbytesstudent :D

    SvaraRadera
  5. OMG! Samlar också på Johnny Depps filmer och massa andra saker med honom! Har en del filmer, men saknar ungefär hälften. Vissa är väldigt svåra att få tag på^^

    SvaraRadera