2012-08-01

Jellicoe Road


Titel: Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Serie: -
Betyg: 5/5

"What do you want from me?" he asks. What I want from every person in my life, I want to tell him. More.

Abandoned by her mother on Jellicoe Road when she was eleven, Taylor Markham, now seventeen, is finally being confronted with her past. But as the reluctant leader of her boarding school dorm, there isn't a lot of time for introspection. And while Hannah, the closest adult Taylor has to family, has disappeared, Jonah Griggs is back in town, moody stares and all.

In this absorbing story by Melina Marchetta, nothing is as it seems and every clue leads to more questions as Taylor tries to work out the connection between her mother dumping her, Hannah finding her then and her sudden departure now, a mysterious stranger who once whispered something in her ear, a boy in her dreams, five kids who lived on Jellicoe Road eighteen years ago, and the maddening and magnetic Jonah Griggs, who knows her better than she thinks he does. If Taylor can put together the pieces of her past, she might just be able to change her future.




Jag vet inte vad jag ska säga. Har suttit i en evighet och försökt komma på hur jag ska börja den här recensionen, men jag vet fortfarande inte vad jag ska säga. Varför är det så svårt att skriva något om en bok man tycker så mycket om? Det finns ju massor jag vill säga om den här boken, så många saker jag vill berätta om den, men var ska jag börja någonstans?

Okej, jag antar att jag får börja från början. Jag vet att många av er har läst boken och tyckt att den var helt underbar och fantastisk och allt möjligt. Låt oss säga att mina förväntningar var skyhöga... Inte alltid det bästa. Och till en början blev jag faktiskt riktigt besviken. Den var ju inte alls vad jag hade tänkt mig och ja, även om jag visste om att den skulle vara rätt obegriplig i början, så var det betydligt värre än vad jag hade trott. Med andra ord fattade jag ingenting och det var inte ens det minsta lilla spännande någonstans och jag förstod inte hela grejen med att alla tyckte den var så himmelskt bra.

Men sen, sen var det som om någonting hände och plötsligt började jag förstå lite och sen lite mer och sen var jag helt inne i allt som hände och det gick inte att sluta läsa för jag ville bara veta hur allt låg till. Jag var helt fast. Miljöerna, karaktärerna, språket, hoppen mellan dåtid och nutid - plötsligt förstod jag vad alla pratat om. Boken är helt fantastiskt underbar. Något av det bästa jag läst. Och jag vill återvända till Jellicoe Road på en gång.

Historien som löper parallellt med nutidsberättelsen genom hela boken var verkligen något av det mest hjärtskärande jag läst någon gång. Webb, Tate, Narnie, Fitz och Jude - deras berättelse var så otroligt sorglig och vacker på samma gång att jag knappt visste var jag skulle bli av. Ju mer man fick reda på om dem, desto värre blev det och till sist kände jag mig nästan helt förkrossad över hur allt slutade för dem.

Jag ångrar mig nästan att jag inte har läst den här boken tidigare. Men jag vet att jag kommer läsa den igen, många gånger. Och jag känner på mig att jag kommer att älska den lite mer för varje gång jag läser den. För den är verkligen underbar :)

Fridas två recensioner på boken hittar ni här och här :)

//Agnes

4 kommentarer:

  1. Härligt att se ytterligare en som går med i Vi älskar Jellicoe Road-familjen! Själv har jag schemalagt min recension av boken till senare ikväll - jag gillar slumpen! :-)

    SvaraRadera
  2. Ännu en hyllning av Jellicoe road.. :)

    SvaraRadera
  3. Thanks for the caption in English ..hehe :)

    Btw, the book cover looks AWESOOOOOOOMA! :)

    SvaraRadera
  4. Nu blev jag sugen att läsa om Jellicoe Road, jättebra recension! :)

    SvaraRadera