2012-08-16

The Fellowship of the Ring

The Fellowship of the Ring (The Lord of the Rings, #1)Titel: The Fellowship of the Ring
Författare: J.R.R Tolkien
Serie: The Lord of the Rings

Frodo Baggins knew the Ringwraiths were searching for him - and the Ring of Power he bore that would enable Sauron to destroy all that was good in Middle-earth. Now it was up to Frodo and his faithful servant Sam to carry the Ring to where it could be detroyed - in the very center of Sauron's dark kingdom.

Först och främst vill jag säga tack till Anna och Emelie för utmaningen de genomförde under juli månad. Hade de inte haft den tvivlar jag på att jag någonsin hade läst den här boken. Tyvärr hamnade jag lite efter i schemat och hade fullt upp med annat, vilket gjorde att jag inte hade tid/orkade delta i själva diskussionsinläggen. Men jag läste dem i efterhand och ni ska ha mycket cred för ert arbete båda två! :) 

Så till vad jag tyckte om  själva boken. Jag ville så gärna gilla den eftersom jag tycker väldigt mycket om filmerna, men redan från början märkte jag att det nog inte var något som passade mig. Språket var jättefint, det var det verkligen, och jag gillade det, men takten var så otroligt seg att jag ständigt tittade framåt för att se hur långt jag hade kvar. Till och med filmen är seg ibland, och då kan ni ju tänka er hur seg boken var. Det var inte det att det var för mycket beskrivningar som folk brukar klaga på, utan det var helt enkelt bara för långsamt. Man stod och stampade så länge på samma ställe. 

Kanske har jag blivit lite skadad av att ha tittat på filmerna så många gånger för jag hade otroligt svårt för att inte jämföra. Allt som inte stämde med filmen kändes så fel. Lite sorgligt, men sant. Kommer antagligen aldrig säga det här igen, men i just det här fallet så gillade jag filmen mer än boken. Usch, känns så hemskt att medge det, boknörd som man är, men det var faktiskt så jag kände. 

Så, jag gillade inte boken särskilt mycket och det var lite av en pina att de sig genom de många hundra sidorna, men jag är ändå glad över att kunna säga att jag faktiskt har läst den. Det känns lite som ett måste att ha läst den, men jag kan nästan helt säkert säga att jag inte kommer att läsa de andra två böckerna. Jag har ju sett filmerna och vet hur allt slutar, och om jag ska vara helt ärlig så bryr jag mig inte ett dugg om de detaljer från böckerna som jag missar genom att inte läsa böckerna. Jag nöjer mig med det som filmerna visade. 



// Frida

1 kommentar:

  1. Jag delar din åsikt.. Tyckte Sagan om ringen var riktigt tungläst..

    SvaraRadera