2012-08-07

Seriealbum: Lou x 3


Dagboksdagar, Sommarblues & Busskyrkogården av Julien Neel 

För några dagar sedan när jag var alldeles för trött för att läsa en riktig bok hittade jag de här tre söta små seriealbumen i min och min systers gemensamma bokhylla. Tydligen hade hon fått dem av vår mamma för ganska många år sedan och har sedan dess stått olästa i bokhyllan sedan dess. I alla fall så tyckte jag att det kunde vara kul med lite seriealbum när min läslust inte var på topp, och trots att böckerna är riktade till en mycket yngre målgrupp (9-12 skulle jag tro) plöjde jag dem alla tre på mindre än en timme och tyckte faktiskt om dem väldigt mycket. 

Böckerna handlar om tolvåriga Lou och alla hennes, både små och stora, vardagsproblem, hennes tv-spelsgalna, science fiction-skrivande mamma, en sur gammal mormor och lite annat smått och gott. De är söta, småroliga och väldigt fint tecknade. Precis min stil ^^ Visst kunde det bli lite barnsligt emellanåt, huvudpersonen Lou är ju trots allt ganska liten, men det fanns många skämt som var mer riktade åt äldre, så jag skulle nog vilja säga att en ganska blandad målgrupp skulle kunna gilla de här böckerna. Så länge man tycker om seriealbum och en söt tecknarstil. 

Tror där finns två eller tre böcker till  i den här serien och om jag hittar dem billigt någon gång eller på biblioteket så kommer jag definitivt att läsa dem. Skön avkoppling när man inte orkar läsa alla de där tegelstenarna som man har hemma. :) 

// Frida

1 kommentar: