2012-01-08

Cirkeln och Pilen

Titel: Cirkeln och Pilen (Kaostrilogin #2)
Författare: Patrick Ness
Serie: Kaostrilogin
Betyg: 5/5

Todd har på flykt undan den obarmhärtiga armén råkat bära den dödligt sårade Viola rakt i armarna på deras värste fiende - borgmästare Prentiss.

De skiljs åt med våld och Todd tvingas delta i borgmästarens nya tyranniska regim. Men vad är det som pågår precis utanför stan? Och var är Viola? Lever hon ens? Vilka ligger bakom den mystiska Pilen?

Och så en dag börjar bomberna brisera...

Jag vet inte ens var jag ska börja... Min hjärna går fortfarande på högvarv och alla mina tankar kretsar nu oavbrutet kring denna fantastiska berättelse, som liksom gnagt sig in i mig likt ett underbart virus. Ja, för det är så underbart att jag knappt hittar några ord för vad jag ska säga. Så otroligt gripande!

Det här var en bladvändare av högsta klass och tempot var så högt att jag ibland glömde bort att andas. Kunde helt enkelt omöjligt lägga ifrån mig boken innan sista sidan var läst och nu när den är det vet jag inte hur jag ska kunna klara mig till tredje och sista delen släpps på svenska. Visst, den finns att köpa på engelska, men av någon anledning vill jag behålla känslan jag fick när jag läste både del ett och nu del två på svenska. För mig, i just den här serien, är det vad som känns rätt. Så jag får helt enkelt stå ut och vänta...

Cirkeln och Pilen är skriven på ett sätt som jag inte riktigt kan beskriva. Ett sätt som riktigt suger sig in i skinnet på en och plötsligt ligger man inte i sin säng och läser. Man är där. Man ser allt. Man känner allt. Som en stor fet knytnäve i ansiktet. Så känns det. Fruktansvärt. Underbart.

Och många knytnävar i ansiktet blir det också för de stackars människorna och de icke-mänskliga utangerna som befinner sig i New Prentisstown, som för tillfället ligger i krig. För när det är krig råder det förvirring och är man förvirrad är det svårt att veta vem man ska lita på, så i många fall händer det att någon delar ut en snyting här och var. I Todds och Violas fall blir kriget och den hastiga separationen från varandra en kamp mellan det onda och det goda - framför allt att försöka lista ut vem som är just det, ond eller god. För vänner skulle väl aldrig svika en? Och vänner skulle väl aldrig låta bomberna falla över oskyldiga människor...?

//Agnes

1 kommentar: