2012-01-02

Den 4e parallellen - Lasarusfenomenet

Titel: Den 4e parallellen #1, Lasarusfenomenet 
Författare: Kjetil Johnsen
Serie: Den 4e parallellen
Betyg: 4/5

Lever Emma? Ligger hon fortfarande i koma? Någonting känns annorlunda - men vad?

Sjuttonårige Emma vaknar upp ur koma och allt har förändrats. Hennes bror är stum, hennes föräldrar är döda - och hennes farbror verkar tycka att det är Emmas fel. Själv har hon svårt att skilja drömmar och minnen från vad som är verkligt. Hur gick den hemska bilolyckan egentligen till? Hon måste ta reda på vad som hänt. Alla spår pekar mot hennes pappas mystiska forskning vid den topphemliga militärbasen i Nevadaöknen. Men innan sanningen kan avslöjas så ska många människor komma att dö. Även Emma...

Han har gjort det igen! Självklart snackar jag om Kjetil Johnsen, författaren till TRE-serien som jag skrivit om tidigare och anledningen till att jag lånade den här boken från början var faktiskt för att jag gillade TRE så himla mycket och blev därför lite nyfiken på vad det här var för något. Och vad var det för något då? En sjukt spännande början på en serie jag nu ser hur mycket som helst fram emot att få läsa! Kan passa på då att säga att del två, Den 4e Parrallellen #2, Carringtonkatastrofen, släpps den 5 april i år så håll utkik efter den! :)

Precis som i TRE-serien (kommer att dra några jämförelser med den) så var tempot högt, kapitlen korta och händelserna många. Och något jag verkligen gillade även i det här fallet var dialogerna. Jag vet inte inte varför, men det är på något sätt dem som gör hela boken. Framför allt för att de är så trovärdiga - skrivna precis så som man faktiskt skulle säga på riktigt. Meningarna är ibland korta, ibland långa, ibland upprepande och ibland fullpackade med outtalade känslor som lyfter hela berättelsen. Och jag gillar att en del saker kommer en gång till, i ett helt annat kapitel, rakt av kopierade fast ur någon annans synvinkel. Skithärligt, om jag får lov att uttrycka mig så :)

På tal om olika synvinklar så är det också något som får allt att bli dubbelt så spännande, eftersom man får se sakerna från alla håll och kanter. I det här fallet får följa - bortsett från Emma som allt handlar om - både farbror Harry och Chefskirurg MacDonald och så småningom sjuksköterskan Holly och trädgårdsmästaren Daniel och en del andra människor, vilket gör att man själv blir lite osäker på vad som är sant och vad som inte är det. Man hoppar dessutom in och ut i vad som verkar vara Emmas minnen eller drömmar eller bara Déjà vu-känslor. I den här boken kan man inte riktigt vara säker på vad.

I själva verket vet man inte mycket om vad som egentligen händer, bara att Emma och hennes familj råkat ut för en bilolycka där hennes föräldrar dog och att hennes lillebror är förändrad (man anar dock varför) och att hennes farbror beter sig märkligt misstänksamt mot Emma och att ingenting i Emmas liv blir som det en gång varit. Och just det, att Emma dog i bilolyckan...

//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar