2012-01-05

Hungerspelen

Titel: Hungerspelen (Hungerspelen #1)
Författare: Suzanne Collins
Serie: Hungerspelen
Betyg: 5/5

Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Katniss Everdeen är sexton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen...

Jag vet, jag vet... jag är en av de sista på planeten jorden till att ha läst Hungerspelen. Den kom ju ut för flera år sedan, men bättre sent än aldrig, som man brukar säga :) Har hört en massa bra om boken innan, framför allt av Frida som jag dessutom fick den av och jag har självklart sett trailern till filmen som kommer i år. Allt har faktiskt pekat på att boken skulle vara jättebra och jag har redan från början haft höga förväntningar. Vilket inte alltid är så bra. Med för höga förväntningar menar jag. Eftersom det finns en stor risk att man blir besviken... Vilken tur då att jag inte blev det. För det här var nästan precis lika bra som jag hade hoppats. Om inte bättre till och med!

Egentligen vet jag inte riktigt vad jag hade förväntat mig när jag började läsa. Jag visste självklart vad det skulle handla om och trailern till filmen samt alla posters på de olika karaktärerna hade jag hela tiden i bakhuvudet så jag 'visste' ju redan hur alla såg ut - vilket jag personligen tycker är bra, eftersom jag tror att jag kommer att uppskatta filmen mer sen när jag ser den också. Annars kan det bli så att man ofta tycker filmen är dålig när man redan läst en bok som är jättebra, eftersom man redan sett personerna framför sig helt annorlunda - men att det skulle vara så spännande visste jag inte.

Jag gillade karaktärerna och miljön och att det var rått och hemskt på sina ställen när de dödade varandra. Tyckte om att man inte riktigt visste var man hade Peeta Mellark - gjorde han det han gjorde för showens skull och för att han skulle överleva eller för att han menade det? Tyckte väldigt mycket om Katniss och jag tycker att hon som ska spela henne i filmen verkligen passar för den rollen. Kan dock inte påstå att tempot var särskilt högt, men det var faktiskt inget jag tänkte på så mycket den här gången och det enda lilla jag har att klaga på är nog bara att det var lite väl segt i början och att boken var skriven i minimal text - läste den i pocketformat. Vet inte hur det ser ut i den inbundna versionen?? - vilket var lite jobbigt ibland.

Tänkte inte säga så mycket mer än att jag minsann tänker dyka ner i del två nu på en gång! Kanske kommer det till och med en liten recension på den i morgon? Hoppas hur som helst den är precis lika bra som denna var :)

//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar