2012-01-15

Var är Alaska?

Titel: Var är Alaska? 
Författare: John Green
Serie: -
Förlag: Pocketförlaget 
Betyg: 1/5

Miles lämnar ett trist, ensamt liv på High School bakom sig och anländer till internatskolan Culver Creek i Alabama en tryckande het dag strax före terminens början. Han längtar efter förändring och hoppas kunna hitta det på Culver Creek. Och visst förändras allt. Livet på skolan bygger på vänskap, fiendskap och ständiga brott mot skolans stränga regelverk. Inom loppet av något dygn har han fått ett nytt namn, fått en ny vän och en och annan ny ovana. Och han träffar Alaska Young - den smartaste, roligaste och snyggaste tjej han någonsin sett. Hon förändrar hans liv mer än något annat, mer än han någonsin kunnat ana...
  
Först och främst vill jag bara säga att även om jag gav boken det lägsta betyget så vill jag inte avskräcka er från att läsa den. Det finns väldigt många som har gett den toppbetyg och jag hade bara hört bra om boken innan jag började läsa den, så ta inte mitt betyg alltför allvarligt, och om ni har velat läsa den innan så tycker jag ni ska göra det för att få en egen uppfattning. Boken har ju trots allt fått mestadels positiv kritik. :) 

Så, till recensionen då. Som betyget visar gillade jag inte den här boken alls. Det var inte min typ av bok helt enkelt. Dessutom tror jag att det faktum att jag läst två fantastiska böcker precis innan denna kan ha gjort att jag upplevde den som ännu sämre än vad jag kanske skulle gjort annars. 

Karaktärerna kändes för mig inte alls verkliga och det var svårt att relatera till dem. De ville aldrig fastna och det kändes mest som att de fanns där bara för att det måste finnas personer i en bok. Handlingen gjorde inte det hela bättre. Jag kände aldrig att jag fick något grepp om vad den egentligen handlade om och de första hundrafemtio sidorna kändes bara som blaha. De blev lite bättre i andra halvan av boken, men inte tillräcklig för att kunna väga upp den tråkiga starten. Egentligen är det nog inte så dåligt som jag tyckte att det var, utan det är nog bara så att den inte passade mig.

Språket i boken tyckte jag inte heller om. Som jag nämnt innan kan det ha att göra med att jag precis läst Jellicoe Road och The Unbecoming of Mara Dyer som är fantastiskt bra skrivna, men jag hade riktigt svårt för Greens sätt att skriva. Det kändes stolpigt,  tråkigt och man kom aldrig vidare utan stod och stampade på samma ställe hela tiden. Dessutom var där lite överdrivet mycket svordomar för min del. Jag brukar egentligen inte reagera särskilt  mycket på det i vanliga fall, men här blev det för bra och det kändes inte som att det hade behövts. 

Jag vet inte varför men det är väldigt sällan jag läser böcker av manliga författare (och med manliga huvudpersoner med för den delen) och jag kan inte säga att Var är Alaska? har fått mig att ändra den vanan. Snarare tvärtom. Tråkigt med tanke på att det säkert finns många bra böcker av manliga författare, men det kommer nog dröja ett tag innan jag vågar plocka upp en bok skriven av en manlig författare igen..

// Frida

2 kommentarer:

  1. Jättefin blogg!
    Och så har jag en fråga, hur får ni "flikarna" där uppe som tex, mål 2012 och om oss?
    Svara jättegärna! :D

    SvaraRadera
  2. Tack men tyvärr så funkar det inte för mig :(

    SvaraRadera