2012-01-28

Jane Eyre

Titel: Jane Eyre - seriealbum
Författare: Charlotte Brontë
Förlag: Argasso 
Betyg: 4/5

1800-talets England. Den föräldralösa lilla flickan Jane Eyre får en kärlekslös uppväxt hos rika släktingar, som skickar iväg henne till en internatskola för fattiga barn. I sin längtan efter frihet och självständighet tar hon tjänst som guvernant hos den gåtfulle mr Rochester på godset Thornfield. Hon känner stark sympati med sin arbetsgivare men upptäcker snart att han och godset döljer en mörk hemlighet …

Charlotte Brontës klassiska roman från 1847, här i färgrikt serieformat, följer den egensinniga unga Jane Eyre genom ett liv fyllt av svåra motgångar men också av stor, omskakande kärlek.


Det här var mitt första seriealbum och definitivt inte mitt sista. Älskar att man får både bilder och text och det passar utmärkt när man vill läsa men inte riktigt orkar med en "vanlig" bok, utan vill ha något mer lättläst. 

Jag läste Jane Eyre i ett svep och tyckte väldigt mycket om den. Illustrationerna i seriealbumet är så otroligt vackra och man kan ägna timmar åt att bara sitta och titta på dem eftersom det alltid finns fler detaljer att upptäcka. En rolig detalj är att albumet också innehåller små skisser på hur sidorna blir till, ett personlighetsgalleri som visar alla karaktärer i boken, en bakgrund till romanen och dessutom finns det ett författarporträtt och släktträd i slutet. Väldigt fint måste jag säga, och det ger det där lilla extra som jag tycker så mycket om. 

Själva historien är kanske inte den bästa jag läst, vilket drar ner betyget lite, men den är absolut läsvärd. Handlingen var inte riktigt så som jag hade föreställt mig, men det var bara roligt, och det fanns en hel del spänningsmoment och twistar som jag inte väntat mig. Det var en bra blandning av kärlek, sorg och glädje och karaktärerna etsar sig fast i minnet. Där fanns både de där riktigt elaka karaktärerna som man gärna hade velat säga ett och annat till, men också riktigt älskvärda karaktärer som lyser upp när det ser som mörkast ut. Jag tyckte särskilt mycket om huvudpersonen Jane. Hon är så stark och modig trots alla hemskheter hon råkar ut för. Dessutom vågar stå för vad hon tycker, något jag gillar skarpt. 

Jag tror att det här är en bok som jag kommer plocka fram med jämna mellanrum, både för att läsa igen, men också bara för att titta på de fina illustrationerna och uppleva de bästa scenerna om och om igen :) 

// Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar