2012-01-07

Revolt

Titel: Revolt (Hungerspelen #3)
Författare: Suzanne Collins
Serie: Hungerspelen
Betyg: 5/5

Katniss välriktade pil vid de sjuttiofemte Hungerspelen blir startskottet för revolten. Men när hon ombeds att vara dess ansikte utåt blir hon tveksam.

Hon blir en bricka i ett spel. Oavsett hur hon agerar går hon någons ärende och i hennes spår följde våld och lidande. Samtidigt är Peeta kvar i president Snows grepp...

Kan Katniss rädda honom? Kan hon bli en självständig spelpjäs? Hur stor är hennes makt? 

Känns lite sorgligt att det är slut nu, att jag redan tagit mig igenom serien. Samtidigt är det väldigt skönt att veta hur allt slutade, även om det mest var sorgligt. På ett sätt är jag inte riktigt säker på om jag verkligen gillade slutet, åtminstone inte en speciell del, men jag kan omöjligt säga att det var dåligt, för det var - som jag sagt förut - hur bra som helst!

En sak som jag saknade i den här boken var själva Hungerspelet. Att det inte var något sådant, för i de två föregående böckerna spelade det en stor del i allt. Även om det i och för sig gjorde det här också så var det inte alls på samma sätt - de befann sig aldrig ute på arenan den här gången. Vilket är lite synd, faktiskt, eftersom jag tycker att det var det mest spännande i den här serien.

Måste däremot säga att jag gillade delen när de jagades av fler muterade bestar - eller muttar, som de kallades - och det var väldigt spännande att följa hur de motarbetade regimen, hur de planerade och förberedde sig för det planerade kriget. Med andra ord var detta en bra avslutning på en mycket bra serie som liksom tagit ett skutt upp mot toppen på min lista över de bokserier jag gillar mest. 

Som avslutning på mitt lilla Hungerspelen-maraton tänkte jag faktiskt lägga in trailern till filmen som kommer i vår. Alla har förstås redan sett den - jag vet! - men den är så grymt bra att jag helt enkelt måste lägga in den. Jag är säker på att ni kan hålla med mig om att bra trailers, som denna, kan man inte se för många gånger :)





//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar