2012-01-21

City of Ashes

Titel: City of Ashes (The Mortal Instruments #2)
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments
Betyg: 5/5

Clary Fray just wishes that her life would go back to normal. But what's normal when you're a demon-slaying Shadowhunter, your mother is in a magically induced coma, and you can suddenly see Downworlders like werewolves, vampires, and faeries? Clary would love to spend more time with her best friend, Simon. But the Shadowhunters won't let her go - especially her handsome, infuriating newfound brother, Jace. And Clary's only chance to help her mother is to track down rogue Shadowhunter Valentine, who is probably insane, certainly evil - and also her father. When the second of the Mortal Instruments is stolen, the terrifying Inquisitor suspects Jace. Could Jace really be willing to betray everything he believes in to help their father?


Är det inte underbart med böcker som man riktigt sugs in i och omöjligt kan sluta läsa förrän man nått sista sidan? Så var det i alla fall för mig i det här fallet. Åtminstone läste jag så mycket jag bara hann de gånger jag hade tid att läsa den här veckan och ju längre in i boken jag kom, desto svårare blev det att lägga ifrån mig den. För åh, så himla bra det här var! Är helt förälskad i den här serien nu och jag kan knappt vänta tills jag får läsa nästa del... Måste beställa den så fort som möjligt!

Av karaktärerna har Simon nu blivit min lilla favorit. Vet inte riktigt varför, men jag tror det har mycket med hans humor att göra och det faktum att han verkligen gör allt för Clary... tycker det är så fint! Dessutom, eller kanske på grund av det, kan jag inte låta bli att hela tiden tycka synd om honom. Man märker verkligen hur mycket han kämpar för att få henne, men det verkar hela tiden komma nya hinder. Samtidigt gillar jag självklart Jace och även om jag hoppas mest på Simon, hoppas jag samtidigt nästan lika mycket på Jace... Vilket dilemma, egentligen!^^

Hur som helst. Jag måste få lov att berömma flytet, eller tempot kanske jag skulle säga, och hur allt verkar avlösas ur vartannat. Man vet aldrig hur något kommer att sluta. Ena stunden sitter de och tar det lugnt i soffan och i nästa blir någon satt i fängelse i en stad där ingen pratar eller får sin hals avskuren för att sedan tömmas på blod. Grymt spännande.

Den här serien är nu helt klart en av mina favoriter. Riktigt bra och jag tycker att alla som inte har gjort det än borde läsa den :)

//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar