2012-01-25

The Luxe

Titel: The Luxe (The Luxe #1)
Författare: Anna Godbersen
Serie: The Luxe
Betyg: 4/5

Pretty girls in pretty dresses, partying until dawn. Irresistible boys with sly smiles and dangerous intentions. White lies, dark secrets, and scandalous hookups. This is Manhattan, 1899...

Elisabeth and Diana Holland rule Manhattan's social scene. But when the girls discover their family's status is far from secure, suddenly everyone is a threat to their golden future. Set in a world of luxury and deception, this thrilling trip to the age of innocence is anything but innocent.

Det tog ett litet tag innan jag riktigt kom in i boken. Det började ganska segt, med en hel lista av presentationer på vad som verkade vara hur många människor som helst och jag glömde namnen lika snabbt som jag läst dem. Vilket är lite synd, eftersom jag sett fram emot att läsa den här boken ganska länge och första intrycket betyder ändå en hel del för mig. Men det blev bättre! Mycket bättre, faktiskt. 

Det jag gillade mest med boken var att man fick följa ganska många olika människor, dvs. förutom Elisabeth och Diana, så fick man även en inblick i deras vänners liv och övriga som hade en betydande roll för historien. Eftersom det började med det ganska 'dramatiska' slutet, innan historien började riktigt från början, ökade spänningen och intresset av att veta vad som verkligen hände och varför. Vem eller vilka gjorde så att allt slutade som det slutade och framför allt, hur slutade det egentligen? Dessutom gillade jag att varje nytt kapitel började med ett litet brev, en dagboksanteckning eller ett utdrag från en tidning, som på ett eller annat sätt hade anknytning till vad som hände med karaktärerna.

Att följa de olika människorna på väg mot den oundvikliga "katastrofen" var riktigt spännande. Att veta att vad alla kände och tyckte var tvärtemot vad de faktiskt gjorde fick mig bara att engagera mig ännu mer i berättelsen. Det var ganska frustrerande att veta att om de bara berättade hur de kände skulle allt löst sig hur snabbt som helst och betydligt färre skulle blivit sårade och förvandlade till hatiska fiender. Å andra sidan skulle det i så fall blivit en väldigt kort bok^^

Jag måste säga att trots att mina förväntningar på boken kraschade redan efter första kapitlet, så hämtade jag mig ganska snabbt och detta var i slutändan en riktigt bra bok. Detaljerna av vackra klänningar, fantastiska rum och stora balsalar gjorde att jag drogs in i en helt annan värld och känslan av att faktiskt vara där och se på var väldigt stor genom hela boken :)

//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar