2012-01-06

Fatta Eld

Titel: Fatta Eld (Hungerspelen #2)
Författare: Suzanne Collins
Serie: Hungerspelen
Betyg: 5/5

Som segrare av Hungerspelen måste Katniss och Peeta åka på segerturné till alla distrikt. Flickan som trotsade spelets regler har blivit en symbol för den gryende revolten. Därför kräver president Snow äkta kärlek av Katniss och Peeta för att dämpa oron i landet.

Segerturnén blir ett teaterspel på liv och död, ända fram till nästa Hungerspels lottning, då det mest osannolika inträffar.

Ååh, galet beroendeframkallande! Vet inte vad som har hänt med mig, men jag är helt inne i Hungerspelsvärlden nu. Och jag gillar det! Om jag någon gång tvivlade på att det kunde bli bättre än första boken var jag helt ute och cyklade för det här var grymt bra :) Så himla spännande att jag helt enkelt måste börja läsa sista boken med det samma. Hinner jag inte med en recension på den idag kommer den garanterat i morgon.

På ett sätt känns det lite fel att säga att jag helt snöat in mig i de otroliga miljöerna i själva spelet, med tanke på vilka hemska saker som händer där, men så är det i alla fall och flera gånger, med hjälp av de fantastiska beskrivningarna, känns det nästan som om jag vore där. Åtminstone önskar en liten del av mig att jag var det. Inte för att delta i spelet, nej, men för att se mig omkring :)

Om man tänker efter är det en väldigt hemsk historia egentligen. Tjugofyra ungdomar som väljs ut och som skickas till ett ställe för att döda varandra och bara en överlever. Inte nog med det, de ska dessutom handskas med en massa andra saker som muterade mördarapor och blodregn och tjock vit dimma som dödar osv. Inget man skulle vilja vara med om själv direkt, tur att det bara är påhittat i alla fall.

Förstår inte riktigt hur jag lyckats klara mig utan dessa böckerna tidigare. Vet med all säkerhet att detta är böcker jag kommer att läsa om någon gång i framtiden. Om inte i år, så definitivt nästa...

//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar